בית > עורך דין דירה, בית ומה שביניהם > עורך דין דירה

עורך דין דירה

כמה עורך דין דירה עולה? מה הוא עושה? האם חייב אותו? כל התשובות על עורך דין דירה בפנים

במאמר שלפניכם נציג מספר פעולות ומידע שיעזור לכם לבצע עסקה לרכישת דירה בצורה הטובה ביותר! החיים מלמדים אותנו שקניית דירה היא ככל הנראה העסקה היקרה ביותר שנבצע במהלך חיינו ולכן חשוב להכיר/ לבדוק/ להיזהר במהלכה. אין כל ספק שבמהלך עסקה שכזו הצעד הנבון ביותר הוא להיעזר בעורך דין דירה שמתמחה בחוק המקרקעין ובכל המיסים הנלווים לעסקה על מנת להישמר מהסכנות שבדרך. מכיוון שרכישת בית הוא צעד מכונן, ראוי להשקיע תשומת לב ראויה ולהיעזר באיש מקצוע מתאים.
כותב המאמר הוא עורך דין לרכישת ומכירת דירה ועסקאות נדל"ן, מתמחה בעסקאות רכש דירות, מלווה לעיתים תכופות מוכרים וקבלנים כאחד לאורך עסקאות רכישה ומכירה, בעל התמחות מיוחדת במיסוי מקרקעין ומסייע בתכנון מס נכון ועסקה חלקה ומהירה לצמצום העלויות הכרוכות.

למשרד שלנו מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה ניסיון רב בתכנון מס, הסכמי מכר וזאת בהתאם לצרכי הלקוח. שירות זה ניתן בחינם במסגרת הסכם המקרקעין.

המאמר שלפניכם מתחיל באמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר.

לאחר מכן המאמר מחולק לכותרות ותתי כותרות, תמונות, טבלאות, ניווט נוח, תרשימים וסליידרים, והכול כדי שיהיה לכם נוח לקרוא. כדאי לקרוא עד הסוף, המאמר מכיל מידע וערך שאין בשום מקום אחר. קצת סבלנות ונענה על כל השאלות שלכם 🙂

משרד מאור גרצנשטיין משרד עורכי דין מייצג בדירה, והוא עורך דין דירה
מאור גרצנשטיין, עורך דין

המאמר עורך דין דירה יענה על השאלות הבאות:

  1. כמה עולה עורך דין דירה?
  2. איך עורך דין דירה מגן עלי בעסקת הרכישה?
  3. האם עורך הדין יכול לחסוך לי במיסים?
  4. האם חייב עורך דין דירה במכירת דירה?
  5. אילו שירותים משפטיים המשרד מספק?

אמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר

עורך דין דירה מנהל עבורכם את עסקת המכר ודואג לכל האינטרסים שלכם. עורך הדין מבצע מספר בדיקות שעל ידם יוכל לוודא שאתם מבצעים עסקה שמתאימה לכם!

  • בדיקות מקדימות עבורכם (כלכליות ובדיקות מימון).
  • בדיקות מקדימות לנכס (חריגות בניה, בדיקת תוכניות הבניה ובדיקה משפטית).
  • בדיקות לצד השני בעסקה שלכם (בדיקות רקע למוכרים/לקונים שלכם).
  • בדיקת נטל המס שלכם בעסקה (בעיקר מס השבח במכירה ומס הרכישה בקניה).
  • ניסוח חוזה מכר לטובת האינטרסים שלכם.
  • דיווח מיסים.
  • ניסוח לוח התשלומים ומעקב אחר התשלומים שעוברים.
  • סיום העסקה בהצלחה מרובה.
  • קבלת זר פרחים או בקבוק טוב מהלקוחות 🙂

חשוב מאוד שעורך הדין שלכם ישלוט בענייני המס, מאחר ודיווח המס שלכם יקבע כמה מס תשלמו בפועל. עורך דין לרכישת דירה שאכפת לו מתכנן עבורכם מיסים מבעוד מועד (וכדאי שיעשה זאת בחינם). חשוב גם לבחון את שכר הטרחה של עורך הדין שלכם, ומה הוא כולל (נעסוק בכך בהרחבה במאמר).
למשרד שלנו מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה ניסיון רב בתכנון מס בהתאם לצרכי הלקוח ושירות זה ניתן בחינם במסגרת הסכם המקרקעין.

למידע והתקשרות בקשו שיחה חוזרת (או שלחו לנו וואטסאפ ).

המאמר עורך דין דירה יענה על השאלות הבאות:

  1. כמה עולה עורך דין דירה?
  2. איך עורך דין דירה מגן עלי בעסקת הרכישה?
  3. האם עורך הדין יכול לחסוך לי במיסים?
  4. האם חייב עורך דין דירה במכירת דירה?
  5. אילו שירותים משפטיים המשרד מספק?
כותרות במאמר כותרת המאמר:
    Add a header to begin generating the table of contents

    1. עורך דין דירה ובדיקות טרם העסקה ​

    אחד מתפקידי עורך דין לרכישת דירה הוא להיות שומר הסף שלכם. עסקת מקרקעין (נדל"ן) נחשבת לעסקה מסוכנת, שכוללת היבטים משפטיים, תכנוניים ופיננסים רבים ועורך הדין כאן כדי להגן עליכם. אין ספק שנדרש עורך דין מקצועי שיודע מה הוא עושה ומתחיל את עסקת המקרקעין בבדיקות מקדימות טרם החתימה על חוזה העסקה.

    א. בדיקות תכנוניות ​

    קרקע שנרכשת (כל קרקע) אינה שווה דבר ללא זכויות הבניה שניתן לבנות על אותה הקרקע. בדיקות תכנוניות מקדימות מסייעות לכם להבין האם הנכס שבנוי על הקרקע עומד בתנאים בדין, ובין השאר:

    • בדיקת התוכניות החלות על הקרקע – במדינת ישראל יש כמה רשויות שתפקידן הוא לקבוע מה ניתן לבנות, כמה, והיכן. יכול להיות שנוספו זכויות בניה לדירה שנמכרת ועכשיו היא שווה יותר? עורך דין לרכישת או קניית הדירה ייבחן זאת עבורכם.
    • בדיקת היתר הבניה – בין אם זה דירה בבניין ובין אם זה כל נכס בנוי אחר, חשוב לבחון האם הבנוי תואם את היתר הבניה שניתן במקור. כל הדירות מסביב בנות 3 חדרים ומרפסת, והדירה הנרכשת בת 4 חדרים וללא מרפסת? לנו זה נראה חשוד. קראו עוד במאמר שלנו על חריגות בניה וההשפעות ההרסניות שלהם על העסקה שלכם (ובמיוחד לעניין המשכנתא).
    • בדירת תיק הבניין, התשריט ומסמכי הבית המשותף – במקרה שמדובר בדירה בבניין (גם דירות גג, פנטהאוז וגן) חשוב לבחון את ההצמדות לדירה. האם הגינה שאתם רוכשים אכן שייכת לדירה הנרכשת? אולי זו בכלל הגינה של כל הבניין? כאמור, עסקאות מקרקעין הן עסקאות יקרות מאוד, בהן המוכרים והקונים עלולים לבצע מניפולציות שונות ומשונות כדי להשפיע על המחיר. היזהרו!

    דירה אחת שפוצלה ל- 6 יחידות דיור שונות

    בדיקות תכנוניות נחשבו בעבר לבדיקות ששמאי המקרקעין צריך לבצע, אך בתי המשפט פסקו פעם אחר פעם נגד עורכי דין רשלניים שפסחו על בדיקות אלו ופגעו בלקוחות שלהם. חבל!

    עורך דין דירה בוחן את תשריט הדירה בטאבו

    ב. בדיקות משפטיות, בדיקות כלכליות ונסח טאבו

    בנוסף לבדיקות התכנוניות יש לבחון את המצב המשפטי של הנכס הנרכש/נמכר. בחינת המצב משפטי יכולה לגלות לעורך הדין (וללקוח שלו) מצבים בעייתים בנכס שהצד השני לא ימהר לגלות לכם בעצמו. ובין השאר:
    מה חשוב לבחון בנסח הטאבו שעורך דין דירה יוכל לעזור לכם?

    • האם נסח הטאבו מגלה פרטים נסתרים?
    • האם הדירה מיועדת להפקעה? אולי להריסה?
    • האם יש חובות לעירייה?
    • האם וועד הבית מתכנן שיפוץ יקר בקרוב בבניין הנרכש?

    לאחרונה המשרד שלנו מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה ייצג רוכשי דירות מאשקלון, אשר התכוונו לרכוש את דירתם הראשונה בסכום של 2,700,000 ₪. בשלבים הראשונים לעסקה ולפני שחתמנו כמובן על חוזה רכישת הדירה, בחנו את נסח הטאבו של הדירה.
    חשכו עינינו. נסח הטאבו היה מלא בהערות על הפקעה שעתידה לעבור הדירה המדוברת, וכן הערה צו הריסה שניתן לחלק מהדירה בעקבות בניה לא חוקית. המוכרים כמובן לא ידעו על מה מדובר (או לא רצו לדעת?).
    המשפחה וויתרה על הדירה ורכשה דירה אחרת ללא חריגות בניה (ולדעתנו, דירה הרבה יותר יפה). כאשר מדובר בעסקת יקרה כל כך: פנו רק למומחים!

    שיפוצים נרחבים ויקרים שהפתיעו את הקונים לאחר הרכישה
    (צילום מסך מקבוצה בעמוד פייסבוק) ​

    הודעת טקסט של רוכשים לעורך דין דירה על כך שהופתעו משיפוצים בדירה.

    בדיקות מקיפות מונעות טעויות וכאב לב רב בהמשך העסקה, והיא חלק משכר הטרחה ומחויבות עורך הדין שלכם לעסקה. מצאו עורך דין שאכפת לו! המשרד שלנו מעסיק לשורותיו רק עורכי דין בעלי השכלה כלכלית משמעותית (בנוסף לרישיון עריכת דין), כך שלקוחותינו נהנים גם מבדיקות כלכליות נוספות ללא תשלום נוסף במסגרת השירות:
    ייתרון ענק בעורך דין דירה שמתמחה בחוק המקרקעין ומדבר גם כלכלה

    • בדיקת ההון העצמי הדרוש למשכנתא בהתאם להוראות בנק ישראל.
    • בחינת ההחזר החודשי המקסימלי לפי הוראות הבנק למשכנתאות.
    • בחינת המשכנתא שרשומה עכשיו על הנכס.
    • בחינת נטל המיסים הצפוי בעסקה הבאה ולאור העסקה הנוכחית.
      כל השירותים האלו ניתנים במשרד שלנו בחינם. שמנו מדריך נוסף ונפרד על איך לוקחים משכנתא, כדאי לקרוא!

    אז איזה בדיקות צריך לעשות? קראו בהמשך.

    ג. בדיקת הצד השני לעסקה ע"י עורך דין דירה ​

    כבר אמרנו שעסקת מקרקעין היא עסקה יקרה ומסוכנת? הטיפ הבא נוגע לבדיקת הצד השני בעסקה שלפנינו. חלק מהשיקולים שעורך דין דירה צריך לשקול נוגעים ליחסי הכוחות בין הצדדים לעסקה:
    את מי עורך דין דירה בודק?

    • במכירת דירה – עורך הדין שלכם צריך לבחון את הרוכשים ואת היכולת הכלכלית שלהם לשלם על הדירה. קראו על כך עוד במדריך שלנו למכירת דירה.
    • ברכישת דירהברכישת דירה יד שניה שאלת הבעלות האמיתית בנכס היא שאלה ראשונה בחשיבותה. אם המוכרים הם הבעלים החוקיים בנכס? אולי יש בעלים נוספים שכלל לא יודעים על המכירה?

    במקרה שהמשרד טיפל בו: משפחה מאשקלון ביקשה למכור את דירתה בשכונת אפרידר. המשפחה ביקשה לנהל את מכירת הדירה במהירות שכן היו צריכים לעבור לדירה חלופית תוך זמן קצר. בדיקה מקדמית שביצע המשרד שלנו (לפני שחתמנו על הסכם שכר טרחה) התברר כי רוכש הדירה הוא סוחר דירות ממולח (למרות שהוא אדם פרטי) וכן מצאנו תביעות משפטיות תלויות ועומדות נגדו. אם היינו מגלים זאת לאחר שהמוכרים היו חותמים על מסמך זכרון דברים, הרי שהיה לנו קשה מאוד עד בלתי אפשרי לבטל את ההסכם!

    • ברכישת דירה מקבלן – במצב זה יחסי הכוחות מוטים בצורה קיצונית לטובת הקבלן. הקבלו הוא בעל הידע, הנסיון, הממון בעסקת הרכישה וגרוע מכך, האינטרס שלו נוגד את האינטרס שלכם. חשוב לפנות לעורך דין רכישת דירה מקבלן שאכפת לו. שאלו את עורך הדין שלכם בדבר הגנות חוק המכר.
    • בנדל"ן מסחרי – אמנם מדובר ברכישת נכס בין עוסק ועוסק, אך כמו רכישת דירה מקבלן, יחסי הכוחות נוטים משמעותית כנגד הקונים. התייעצו טרם הרכישה!
    • בעסקאות מול רשות מקרקעי ישראל – במקרים בהם הנכס הנרכש הוא בבעלות רשות מקרקעי ישראל צריך לבחון מולם את נוהל העברת הזכויות ומה הוא דורש.
    • בעסקאות בין קרוב משפחה – בעסקאות בין קרובי משפחה, לרבות העברת דירה ללא תמורה, מכירת דירה שהתקבלה בירושה וכן מכירת דירת ירושה בין אחים העסק פשוט יותר .את ועוד, ניתן לחסוך משמעותית במיסים ושכר הטרחה לעורך הדין שלכם (קראו בהמשך).
      עורך דין דירה שלכם כאמור ייבחן את הסיכון בעסקה, יבצע את הבדיקות הנדרשות ממנו בהתאם לחוק ולפסיקה, וידע לייעץ לכם על העסקה העומדת לפניכם (רק וודאו מראש שזה חלק משכר הטרחה שלו).

    ד. בדיקת החוזה ע"י עורך דין דירה

    עברנו את כל הבדיקות המקדמיות? מעולה. בשלב הבא עורך דין דירה ינסח עבורכם את חוזה המכר של נכס המקרקעין. חשוב מאוד למצוא עורך דין דירה שאכפת לו. לצערנו פגשנו מקרים רבים בהם עורך הדין המייצג נהג לעשות "העתק הדבק" בין חוזה אחד לאחר, והלקוחות שלו נפגעו מכך. חשוב מאוד למצוא עורך דין דירה מנוסה בעבודה עם לקוחות, שהשיחה עימו נעימה וטובה ושהזמינות שלו ללקוחות מעולה.

    זמינות בנייד
    מובן לי

    בחוזה מכר דירה למשל, ננסח את לוח התשלומים לפיו ישלמו הרוכשים את התשלום עבור הדירה, ולפיו המוכרים יקבלו תשלום עבור הדירה. אם לוחות הזמנים לתשלום בין המכירה לרכישה אינם מסונכרנים אתם מסתכנים בהפרת חוזה על כל המשמע מכך.

    לפני כמה שנים טיפלנו במכירת דירה של משפחה מבאר שבע (אנחנו ייצגנו את המוכרים בעסקה). הקונים שלנו, גם הם היו מבאר שבע, מכרו את דירתם הישנה כדי לממן את התשלום עבור הדירה הנוכחית (שנרכשה בסכום של 1,600,000 ₪).

    עורך דין דירה של הרוכשים לא השכיל לסנכרן בין חוזה המכירה של לקוחותיו (הקונים בעסקה שלנו) לחוזה הקניה של הדירה החדשה שלהם. כך יצא שהקונים צריכים לשלם ללקוחות שלנו בהתאם לחוזה המכירה לפני שהם קיבלו כספים מהקונים שלהם.

    בצורה הזו הרוכשים איחרו פעם אחר פעם בתשלומים שלהם בהתאם לחוזה המכירה שנחתם, ובסופו של דבר הפרו את החוזה. בעקבות הפרת החוזה הקונים שילמו ללקוחות שלנו פיצוי בסך 10% ממחיר הדירה (160,000 בנוסף למחיר הדירה). עורך דין דירה של הקונים נתבע ברשלנות מקצועית. חבל!

    מצאו עורך דין דירה שאכפת לו. מדובר בעסקה יקרה מאוד וחובה על עורך הדין לוודא איתכם שלוח התשלומים לעסקה מקובל עליכם. זכרו: עורך דין דירה הוא נותן שירות ותפקידו הוא להקל עליכם רגשית בבדיקות המשפטיות, וכלכלית בהתאמת לוח התשלומים עבורכם. קראו עוד על כך במאמר שלנו על לוח תשלומים מקובל ברכישת דירה.

    טבלת חלוקת תשלומים לדוגמא

    מספר תשלום מועד % ממחיר הדירה מקור תשלום בטוחה לקונים
    1
    מועד החתימה
    25%
    הון עצמי
    הערת אזהרה
    2
    60 ימים ממועד החתימה
    60%
    משכנתא
    מחיקת משכנתא של המוכרים
    3
    מועד הכניסה לדירה
    15%
    משכנתא
    מסמכי העברת הבעלות/בנאמנות

    2. כמה מס נשלם בעסקה עם עורך דין דירה? ​

    עסקת מקרקעין היא עסקה עתירת מיסים. בניגוד לנכסים אחרים בהם המס נגבה בסוף (מהמכירה, למשל ברכישת מניות) או בהתחלה (ברכישת מוצר, למשל מע"מ), בעסקת מכר יש מס ברכישה וגם מס במכירה. למה? כי אפשר. הרציונל מאחורי זה הוא שהמדינה מבינה שיש כאן תחום שזורם בו המון כסף והם רוצים לקחת חלק בו.

    במקרה בו ייצגנו רוכשים שהתכוונו לרכוש דירה בשדרות במחיר של 1,000,000 ₪. חתמנו על חוזה מכירת דירה עם המוכרים שהיו מיוצגים על ידי עורך דיו מקומי.
    לאחר החתימה וכאשר המוכרים היו צריכים לשלם מס על מכירת דירה, התברר כי עורך דין הדירה שלהם "שכח" להסביר להם כי יש מס, והם לא לקחו זאת בחשבון בקביעת מחיר הדירה. זאת ועוד, המוכרים בנו על הכספים בשלמותם כדי לרכוש דירה מחליפה לדירה הנמכרת, ותשלום המס הוריד להם משמעותית מהרווח בעסקה.
    בסופו של יום המוכרים התעכבו בתשלום המס, שילמו את המס באיחור, שילמו ריבית והצמדה, וכן שילמו ללקוחות שלנו (הרוכשים) פיצוי בגובה 10% ממחיר הדירה (100,000 ₪) בגין איחור במסירת הדירה. חבל!
    אל תשכחו לתכנן את המס מבעוד מועד, וקחו עורך דין שיודע מה הוא עושה!

    עורך דין דירה מסביר ללקוח על איך לרכוש דירה בצורה הטובה ביותר

    טיפול לא נכון של עורך דין דירה שלכם בעסקה יכול בקלות מאוד "למחוק" מהרווח שלכם לטובת מיסים. חפשו מראש עורך דין דירה שיודע מה הוא עושה, ומבין גם במיסוי מקרקעין.

    א. מיסים ברכישת דירה בעזרת עורך דין דירה ​

    ברכישת דירה הקונים ידרשו לשלם מס רכישה דירה. מס הרכישה לתשלום משולם באחוזים (%) ובמדרגות מס (כמו מס הכנסה) ממחיר הרכישה של הדירה. נהוג לחלק את מס הרכישה למס רכישה על דירה יחידה, וכן מס רכישה דירה שניה, אשר נבדלים אחד בשני בגובה המס:

    • מס רכישה דירה יחידהברכישת דירה ראשונה בהתאם להגדרות בחוק הקונים זכאים לחישוב מקל המס הרכישה, וכן פטור ממס רכישה עד גובה מסוים. קראו את המאמר המפורט שלנו על מס רכישה בדירה ראשונה, תמצאו שם גם מחשבון מס רכישה.
    • מס רכישה דירה שניה – כאשר הקונים רוכשים דירה כאשר יש להם כבר דירת מגורים (והם לא מתכוונים למכור את הקודמת) החוק רואה אותם כמי שרכשו דירה להשקעה. בטבע הדברים המס על רכישת דירה שניה גבוה יותר, ותשלום המס הוא מהשקל הראשון (אין פטור ממס רכישה במקרה הזה). תשלום המס בדרך כלל יתחיל מ-5% מס רכישה ויעלה ככל שמחיר הדירה עולה. כדאי לקרוא את המאמר שלנו על מס רכישה דירה שניה, גם שם תמצאו מחשבון מתאים.
    • מס רכישה על נכסים אחרים – במקרים מסויימים הקונים יבקשו לרכוש נכס שאינו נקרא דירת מגורים (למשל משרד או שטח לבניה עתידית). במקרים האלו מס הרכישה יהיה מס קבוע שעומד על 6% מס רכישה (ועשוי לרדת בהמשך ל-5%). בדקו את הסימולטור שלנו למס הרכישה בקניית נכסים!
      זאת ועוד, ישנן הנחות במס הרכישה לקבוצות מסוימות באוכלוסיה, למשל: עולים חדשים ונכים. וכן שינויים בחקיקה שיכולים להטיב משמעותית עם הקונים. עורך הדין שלכם לקניית הדירה צריך להתאים לכם הנחה מתאימה ולשלוט בצורה מלאה בחוק, בפסיקה ובחקיקה בנושא. מצאו עורך דין דירה שאכפת לו!

    במקרה שייצגנו בו לאחרונה מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מוכר דירת מגורים ברעננה שרכש את דירת המגורים היחידה שלו לפני 5 שנים בסכום של 1,700,000 ₪. התבקשנו לברר מה מס הרכישה ששילם הלקוח לפני 5 שנים כדי לבחון את מס השבח במכירה. מסתבר כי עורך הדין הקודם "שכח" שמגיע ללקוח שלו פטור ממס רכישה וחישב במקום זאת את מדרגות המס בהתאם לדירה "נוספת". הלקוח שילם 136,000 ₪ מס רכישה כאשר בפועל לא היה צריך לשלם דבר. הלקוח בזמנו לא ידע מה זה מס רכישה וסמך בעיניים עצומות על חבר מהמילואים שיעביר לו את הדירה.
    פנו לעורך דין דירה שיודע מה הוא עושה!
    שימו לב, מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.

    תרשים מיסים נפוצים שמכיר עורך דין דירה במכירה ובקניית דירה.

    מס הרכישה הוא מס יקר, חבל לשלם סתם. אצלנו במשרד מתחילים כל הליך רכישה בגיבוש אסטרטגיית מיסים מנצחת לטובת הלקוח, וכן בביצוע פעולות משפטיות יצירתיות שעתידות להפחית לכם את המס. השירות ניתן ללא תשלום וכחלק משכר הטרחה לרכישת הדירה.

    איך יודעים אם יש מסיים במכירה? שאלו אותנו מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה.

    ב. מיסים במכירת דירה עם עורך דין דירה

    במכירת דירת מגורים המצב לא שונה בהרבה. מס מכירת הדירה המרכזי הוא מס השבח במכירת דירה. מס השבח בפשטות הוא ה-"רווח" בעסקה, שמוגדר כשווי המכירה של הנכס (בכמה שאתם מוכרים עכשיו) פחות שווי הרכישה של הנכס (כמה שקניתם אז). מסכום זה יש לשלם אחוז מסוים למדינה במס שבח. כמה אחוז? תלוי בנכס הנמכר:

    • מס שבח דירה יחידה – במכירת דירת מגורים "מזכה" יחידה בהתאם להגדרות החוק, המוכרים עשוים להיות זכאים לפטור מס שבח דירה יחידה. הפטור ממס שבח כאמור הוא פטור מלא ועד לתקרת הפטור (למכירת דירת מגורים מזכה בשווי של עד 4,846,000 ₪ נכון לשנת 2023. קראו עוד על כך במאמר שלנו על מכירת דירה יחידה.
    • מס שבח לדירת מגורים – במכירת דירת מגורים "מזכה" שניה בהתאם להגדרות החוק המכורים עלולים לשלם כ-25% מס שבח על מכירת הדירה. עם זאת, אל תמהרו לשלם גם אם הדירה שלכם אינה דירה יחידה. עורך דין לרכישת דירה שיודע מה הוא עושה יכול להתאים לכם פטורים אחרים ממס השבח ממגוון הפטורים הקיימים. שווה לבדוק! קראו את המאמר המלא שלנו על חישוב מס השבח, תמצאו שם גם מחשבון מס שבח.
    • מס שבח לנכסים שאינם דירת מגורים – גם אם אתם קוראים לנכס "דירת מגורים", וגם אם הקנים/מוכרים שלכם קוראים לנכס "דירת מגורים, "יכול ורשות המיסים לא תראה בכך דירת מגורים מזכה. במקרה כזה מס השבח עלול להגיע עד ל-40% מס ויותר מכך. קראו על כך עוד במאמר שלנו על מס שבח מקרקעין.
      שימו לב, מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.
    דירת מגורים מזכה
    חישוב מס שבח מקל
    נכס אחר
    מס שבח יקר

    אל דאגה, המשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מקבל לשורותיו רק עורכי דין בעלי השכלה כלכלית משמעותית (בנוסף לרישיון עריכת דין) ואנחנו מבצעים פעולות מקדימות למכירת הדירה כדי להפחית לכם מיסים. השירות ניתן בחינם במסגרת שכר הטרחה למכירת הדירה.

    שירותים נלווים מלאים למכירת הנכס.
    מובן לי

    אילו פעולות ניתן לעשות? קראו בהמשך

    ג. ירושה, מתנה והיטלים נוספים

    לצערנו, המיסים לא נגמרים שם. באשר למיסים על מכירת הדירה בחלק מהמקרים ישנו גם היטל השבחה על מכירת הנכס. חשוב להפריד בין היטל ההשבחה למס השבח, למרות שקל להתבלבל:

    • מס השבח – משולם לרשות המיסים במס מכירת דירה, וחל תמיד (אלא אם כן יש פטור).
    • היטל ההשבחה – משולם לרשות המקומית (לעירייה בדרך כלל), וחל רק במקרים מסוימים. קראו על כך עוד במאמר שלנו על היטל ההשבחה ומיסים נוספים, תמצאו שם גם מחשבון היטל השבחה.

    רכישת.הדירה

    אישור.תוכנית.חדשה.ללא.ידיעת.הבעלים

    מכירת.הדירה

    החוק מכיר במקרים מיוחדים בהם תמונת המס משתנה בהתאם לעסקה שלפני עורך הדין

    • דירת ירושה – בעסקה בדירה שמקורה בירושה יש חישוב מס שונה במקצת, ועורך הדין שלכם למקרקעין נדרש לשלוט גם בכך. קראו את המאמרים שלנו על מכירת דירה שהתקבלה בירושה, וכן מאמר שנוגע למס ירושה על דירה. אפילו ניסחנו מאמר נפרד שעוסק במכירת דירת ירושה בין אחים והדרך לחסוך במס בעסקה זו. רשמנו גם מאמר מיוחד על מס השבח בדירה בירושה.
    • דירת מתנה – גם בעסקה בה מקור הדירה הוא במתנה מקרוב משפחה יש לחשב בצורה שונה את המיסים בעסקה. קראו על כך במאמר שלנו על מכירת דירה שהתקבלה במתנה.
    • אגרות והיתלים נוספים – כאמור מס השבח ומס הרכישה הם המיסים הנפוצים, אך עלולים להיות עוד, בהתאם למקרה (למשל, היטל השבחה). אל תצאו מופתעים, שכרו מראש עורך דין דירה שמתמחה בחוק המקרקעין ויודע מה הוא עושה.

    אל תפספסו מיסים בעסקה, שכרו את שירותיו של עורך דין דירה!

    תמונה של מתנה בסוף עסקת רכש עם עורך דין דירה

    לפני חודשים ספורים ייצגנו מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה רוכשים של דירת פנטהאוז ביבנה, במחיר של 2,300,000 ₪. חלק מתפקיד עורך הדין הוא לבחון זכויות בניה על הדירה הנרכשת, ולכן בדקנו עבור הלקוח שלנו את זכויות הבניה הנוספות. מהבדיקה התברר שאכן יש זכויות בניה לא מנוצלות על גג הבניין בשל תוכנית תב"ע שאושרה 3 שנים קודם לכן .

    יידענו שהמוכר מתגורר בדירה כעשור, ולכן סביר להניח שכלל אינו מודע לחוב בהיטל השבחה שעלול להיווצר במכירה. מתוך כבוד קולגיאלי יידענו את עורך הדין של המוכר כי יש תכנית שאושרה), ועליו לשים לב לכך (עורך דין מקומי) . בדיעבד התברר שעורך הדין של המוכר לא קרא את המייל שלנו (תוך טענות שונות ומשונות) ולא טרח לבדוק בעצמו את זכויות הבניה (כפי שהוא נדרש לעשות כן). לכן הלקוח שלו כלל לא ידע על החוב בהיטל השבחה.

    בעקבות הפתעה לא נעימה זו המוכר איחר את מועד העברת הבעלות בדירה לקונים (הלקוחות שלנו), שילם היטל השבחה, פספס הזדמנויות שונות להפחית ולערער על היטל ההשבחה הקיים, שילם ריבית והצמדה וכן שילם פיצויי ללקוח שלנו על סך 230,000 ₪ (10% פיצוי מוסכם). חבל!

    לקוח לוחץ ידיים לעורך דין דירה אחרי עסקה

    3. איך עורך דין דירה מסייע לכם הפחתת המס?

    השוואה בין דיני חוזים לדיני מיסים והחפיפה שלהם ביחס למכירת דירה עם עורך דין דירה

    א. דיווח מיסים ע"י עורך דין דירה

    חשוב לזכור שמי שמדווח לכם על המיסים בעסקה הוא עורך הדין שלכם. עורך דין דירה שלכם יכין שומת מס הנקראת "שומה עצמית", לפיה דיווח המיסים שלכם ישלח לרשות המיסים (ולרשות המוקומית ככל ויש צורך). השומה העצמית תיבדק רק בשלב מאוחר יותר (וככל הנראה הרבה אחרי עסקת המקרקעין), ולכן חשוב כל כך למצוא עורך דין דירה "ששורק" את ענייני המס.

    טעויות נפוצות של עורכי דין דירה

    • עורך הדין שלכם "פספס" מס? תידרשו לשלם ריביות והצמדות יקרות.
    • עורך הדין שלכם "פספס" פטור שמגיע לכם? גם אם תעלו על הטעות יהיה קשה מאוד לתקן.
    • עורך דין דירה שלכם "פספס" בדיקות מהותיות לפני העסקה? חריגות בניה עלולות לפגוע ביכולת הקונים לקחת משכנתא ואף להטיל היטל השבחה על המוכרים. קראו עוד על כך במאמר שלנו על חריגות בניה וההשפעה שלהם על העסקה.
    רכישת דירה עם חריגות בניה
    פחות משכנתא
    הכשרת חריגות הבניה
    עלויות נוספות

    איך מפחיתים מס? המשיכו לקרוא.

    ב. העברה ללא תמורה בעסקה שנערכה ע"י עורך דין דירה

    אצלנו במשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מבצעים פעולות משפטיות יצירתיות טרם העסקה כדי להפחית לכם מיסים. אחת הפעולות הנפוצות שאנחנו מבצעים היא העברת דירה במתנה לקרוב טרם העסקה. בצורה הזו הלקוחות יכולים להרוויח הפחתה משמעותית במיסים:

    • במכירת דירה – כאשר למוכרים יש דירה אחת בלבד (כי העבירו דירה אחרת במתנה), המוכרים עשויים לזכות בפטור ממס שבח דירה יחידה.
    • ברכישת דירה – כאשר יש לקונים דירה אחת בלבד (כי העבירו דירה אחרת במתנה), הרוכשים עשויים לזכות בפטור ממס רכישה.
    תרשים שמתאר מיסוי שעל כל עורך דין דירה להכיר

    אבל לא הכל ורוד. מטבע הדברים בהעברה ללא תמורה מדובר בעסקה "חשודה" ורשות המיסים תוודא כמה וכמה פעמים שהכל נעשה כשורה. זאת ועוד, ישנן סנקציות על מקבל המתנה כדוגמת "תקופת צינון" במכירת הדירה שהתקבלה במתנה. היזהרו! העברת דירה במתנה שנעשית לא כנדרש עלולה לפגוע יותר מאשר להועיל.

    העבירו דירה במתנה רק עם עורך דין דירה מומחה

    בפסק דין שניתן לאחרונה (בר"ע 24989-09-18 שמרת ואח' נ' מנהל מיסוי מקרקעין אזור טבריה) נעשתה העברה ללא תמורה להורה כדי לזכות בפטור ממס הרכישה בקניית דירה חדשה, וכן פטור ממס שבח במכירת הדירה הישנה.
    שנתיים וחצי לאחר העברת הדירה החליטה ועדת ערר כי יש לבטל את עסקת העברה ולחייב את המשפחה הרוכשת/מוכרת בתשלומי מס רכישה ומס שבח מלאים. המשפחה שילמה מאות אלפי שקלים (כולל הוצאות משפט, ריבית, הצמדה, קנסות וכד') מאחר ורשות המיסים ראתה את העברת הדירה ללא תמורה כעסקה שכל מטרתה היא התחמקות ממס.
    חשוב לציין כי נסיבות המקרה קיצוניות ביותר (וטראגיות מאוד), ובדרך כלל רשות המיסים לא ממהרת לבטל עסקאות מתנה.

    למשרד שלנו מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה ניסיון רב בהעברת דירה ללא תמורה כחלק מהליך הפחתת מיסים בעסקת מקרקעין, ולעולם לא ביטלו לנו עסקת מתנה (חס וחלילה). השירות ניתן במשרד ללא תשלום נוסף וכחלק מהמחויבות שלנו להפחית לכם מיסים מעסקת המקרקעין שלכם. קראו על כל עוד במאמר שלנו על העברת דירה ללא תמורה.

    ג. ניסוח חוזה ותכנון מס ע"י עורך דין דירה

    גם לניסוח החוזה יש משמעות כלכלית גדולה עבור הקונים והמוכרים. כאמור, עורך דין דירה שלכם הוא זה שידווח עבורכם מס, והוא זה שינסח את חוזה המכר (חוזה המקרקעין). לפעמים, עורך דין דירה לרכישת דירה מומלץ יכול לבצע פעולות יצירתיות כדי להפחית לכם מיסים.

    הפחתת מיסים על ידי פעולות משפטיות של עורך דין דירה

    לקוח שייצגנו מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה לאחרונה בראשון לציון רכש דירת מגורים נוספת בשווי של 4,500,000 ₪ (בהחלט דירה מרשימה). כאשר בחנו את העסקה לעומקה, התברר שהמוכר מוכר את תכולת הדירה עם הדירה עצמה כחלק ממחיר הדירה .זאת ועוד, המוכרים ביקשו להישאר בדירה לשנה נוספת כדי "להתארגן" על דירה מחליפה.
    לאחר תכנון מס אישי ומותאם אישית הצלחנו להפחית את עלות הרכישה בדרכים הבאות:

    1. פיצלנו את חוזה רכישת הדירה (4,500,000 ₪) לחוזה של קניית רהיטים (בסך של 200,000 ₪) וחוזה של קניית דירת מגורים 4,300,000) ₪).
    2. ניסחנו חוזה שכירות למוכרים שלנו בסך של 12,000 ₪ לחודש. הפחתנו את מחיר רכישת הדירה מאחר והלקוח שלנו נאלץ להיכנס לדירה בשלב מאוחר יותר 4,250,000) ₪).
      מאחר ומס הרכישה מחושב באחוזים (%) ממחיר הדירה, הצלחנו לחסוך ללקוח שלנו 20,000 ₪ על ידי הפחתת מחיר הרכישה. אמנם לא מדובר בסכומים שיעשו אדם עשיר, אך בהחלט חבל לשלם סכומים אלו "סתם."

    בפעמים אחרות, דווקא סדר העסקאות הוא זה שיכול לחסוך מס.

    תכנון מס יצירתי בשביל להפחית במיסים

    לאחרונה הגיע אלינו לקוח שרכש את דירת המגורים שלו בבאר שבע לפני שנה במחיר של 850,000 ₪ (מסתבר שיש מחירים כאלו). הלקוח ביקש לבצע את הפעולות הבאות:

    1. להשכיר את דירת המגורים שלו לכמה שנים.
    2. לרכוש דירה שניה למגורים בעלות של 1,740,000 ₪ (שם הוא יתגורר).
    3. למכור את הדירה הראשונה לאחר 4-5 שנים מרגע הרכישה של הדירה השניה.

      לא ניכנס אתכם לפרטים הקטנים, אך מדובר בטעות ובתאונת מס. ברכישת הדירה הראשונה הלקוח "שרף" את הפטור שלו על דירה זולה יחסית, ולכן ישלם מס רכישה דירה שניה על הדירה היקרה מבין השתיים (במקום לקבל פטור על הדירה היקרה). בנוסף, במכירת דירת המגורים הישנה הלקוח ישלם מס שבח מלא, שכן הוא מחזיק כבר בעוד דירת מגורים. דמי השכירות לכל התקופה לא שווים את עלויות המס בתכנון שכזה. לכן, הלקוח הקשיב לעצתנו והפך את סדר הרכישות:
      א. מכירת הדירה הראשונה בפטור ממס שבח (או העברה במתנה ל-"קרוב").
      ב. רכישת הדירה השניה בפטור ממס רכישה דירה שניה.
      ג. במידת הצורך, רכישת דירה זולה להשקעה (מס רכישה נמוך משמעותית) וקבלת דמי שכירות.
      בצורה הזו הלקוח חסך 140,000 ₪ ויותר רק במיסים, והכל בזכות תכנון מס קודם לרכישת הדירה. אנחנו לא מצפים מהלקוח להבין מיסוי מקרקעין: בשיחה אישית מקדימה אנחנו פורסים ללקוח את מגוון האפשרויות העומדות לפניו ומבצעים בסופו של יום את אשר הלקוח ביקש מאתנו לבצע.

    החזר מיסים ע"י עורך דין דירה

    הודעה על החזר מס רכישה בעסקה עם עורך דין דירה

    מצאו עורך דין דירה שאכפת לו. עורך דין דירה שיודע מה הוא עושה יכול להפעיל יצירתיות כדי להפחית לכם מיסים בעסקאות (וכדאי שיעשה זאת בחינם). המשרד שלנו רואה את הפחתת המס ותכנון מס נכון כמחויבות שלו ללקוחות, והשירות ניתן אצלנו ללא תשלום נוסף ובמסגרת השירות.

    עורך דין דירה מסביר ללקוח על העסקה ועל השלבים בה

    4. שכר טרחת עורך דין דירה

    שכר טרחת עורך דין לרכישת דירה אמנם לא משתנה רבות בין משרד למשרד, אך היקף השירותים עשוי להשתנות מאוד. וודאו מראש שעורך הדין שלכם אינו רודף בצע. לעורך דין דירה , מומלץ והגון לרכישת דירה המתמחה בחוק המקרקעין יש מספיק לקוחות והוא לא יחפש לעשות "קופה" על העסקה שלכם. אמנם יש עסקאות המצדיקות שכר טרחה גבוה יותר משכר הטרחה שיפורט להלן, אך גם זאת בגבולות ההגיון. שוחחו שיחה קצרה עם עורך הדין, בדקו שעורך הדין זמין בכמה ערוצי תקשורת וודאו שהשיחה עימו טובה ונעימה (כן, גם יחסי אנוש טובים הם דרישה לגיטימית).

    זמינות בנייד
    מובן לי

    א. שכר טרחה לפי החוק של עורך דין דירה

    בעבר עורכי הדין למקרקעין עפו על עצמם מבחינת שכר הטרחה שהם נהגו לדרוש עבור עסקאות מקרקעין, אך המצב הזה השתנה בשנים האחרונות. לשכת עורכי הדין פרסמה מחירון שכר טרחה עבור מגוון שירותים משפטיים ומחירון זה מפורסם בכללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ), תש"ס-2000 (כלומר, המחירון המינימלי המומלץ קבוע בחוק).
    בהתאם למחירון זה (מחירון לשכת עורכי הדין לעורך דין דירה), שכר הטרחה עבור עסקאות מקרקעין (מכירה או רכישה) הוא:

    1. 1% מהשקל הראשון ועד ל-535,000 ₪ (בקירוב).
    2. 0.75% על כל שקל שמעבר ל-535,000 ₪ (בקירוב).
      קראו עוד על כל במאמר שלנו על שכר טרחת עורך דין רכישת דירה ,תמצאו שם גם מחשבונים מתאימים.

    ב. שכר טרחה עורך דין דירה לפי מה שמקובל

    אמנם שכר הטרחה קבוע בחוק, אך הוא אינו מחייב (בדיוק כמו מחירון רכב). יתרה מזו, עורכי דין רבים לא מאפשרים תשלום בהתאם למחירון זה, ולא רק בשל המחיר (רובם המוחלט של המשרדים. אנחנו במשרד מבינים שאנחנו כפופים ללשכת עורכי הדין, ולכן, אנחנו כן מאפשרים תשלום לפי שכר הטרחה של לשכת עורכי הדין (שכר הטרחה המינימלי המומלץ), רק תזכרו לבקש זאת.
    שכר טרחה מקובל של עורך דין דירה
    להבדיל משכר הטרחה המינימלי המומלץ, נקבע שכר טרחה "מקובל" בין עורכי הדין שעוסקים במקרקעין. שכר הטרחה עומד על 0.5% לעורך דין מתחיל ועד ל-2% לעסקה מורכבת יחסית. לסכומים האלו יש לצרף מע"מ.

    דירה רשומה בטאבו
    עורך דין צעיר

    0.5%

    0.75%

    1%

    1.25%

    1.5%

    1.75%

    2%

    דירה רשומה בחברה משכנת
    עורך דין מנוסה

    זאת ועוד, מסלול זה אפשרי בחלק מהמשרדים במסלול "און-ליין". בהתאם למסלול זה רוב השירותים ניתנים על ידי עורך הדין בצורה מקוונת, דבר שחוסך לכם זמן יקר. השירות ניתן רק במשרדים מובילים שיש להם תשתית שמאפשרת שירותים אלו. קראו על כך עוד במאמר שלנו על שכר טרחת עורך דין במכירת דירה, או שכר טרחה הקניית דירה חדשה מקבלן. אצלנו במשרד מעריכים את הזמן שלכם, ואנחנו מעניקים הטבות שונות לאנשים עובדים שבוחרים לפנות למסלול "און-ליין" שמאפשר המשרד שלנו. השירות ניתן ללא תשלום נוסף וכחלק מהשירות. מה יהיה שכר הטרחה אצלנו? שאלו אותנו.

    ג. שכר טרחה מוזל של עורך דין דירה

    במקרים מסוימים ניתן לשקול את ייצוג שני הצדדים בעסקת מקרקעין. עורך דין דירה מבזבז זמן רב בשיחות הולכות וחוזרות (פינגפונג) עם עורך הדין של הצד השני, כמו גם בשיחות ובדיקות נוספות עם רשויות המס. כאשר הלקוחות בוחרים להיות מיוצגים יחדיו על ידי עורך דין אחד, ניתן לחסוך בצורה משמעותית בשכר הטרחה: פחות טרחה עבור עורך הדין, פחות שכר טרחה לכם. שכר טרחה בייצוג שני הצדדים בעסקת מקרקעין כאמור, אפשרי רק בחלק מהמקרים.

    זכאות לייצוג משותף ולשכר טרחה מוזל
    מובן לי
            

    קראו על כך עוד במאמר שלנו בנושא: ייצוג משותף של שני הצדדים בעסקת מקרקעין, תמצאו שם גם מחשבונים מתאימים.

    ד. זהירות! שכר טרחה חלקי אצל עורך דין דירה

    כפי שציינו, שכר הטרחה לא משתנה רבות בין משרד למשרד, אך היקף השירותים משתנה גם משתנה. עורכי הדין רבים מעדיפים שלא "להתעסק" עם ענייני המס, והם יחייבו אתכם לשכור את שירותיו של יועץ מס חיצוני (מס שיגדיל עלויות כמובן). במקרים אחרים, עורך הדין כלל לא יתכנן עבורכם מס, וכך תשלמו מס מקסימלי. חבל!

    לצערנו פגשנו כבר עורכי דין שביקשו שכר טרחה נמוך מהמקובל בכמה מאות שקלים, ובהמשך הדרך הפתיעו את הלקוחות שלהם בדרישות שכר טרחה נוספות "שלא היו ידועות" בתחילת העסקה.

    מקרים בהם עורכי הדנן דרשו שכר טרחה נוסף:

    • שכר טרחה נוסף עבור התעסקות עם מסמכי המשכנתא של הקונים.
      • שכר טרחה נוסף עבור מחיקת המשכנתא של המוכרים.
    • שכר טרחה נוסף עבור בדיקות תכנוניות לנכס.
    • שכר טרחה נוסף עבור בדיקות רקע לקונים/למוכרים.
      • שכר טרחה נוסף עבור ייעוץ מס ותכנון מס מקדים (חשוב מאוד!).
    • שכר טרחה נוסף עבור ביצוע פעולות משפטיות שיכולות לחסוך לכם הרבה מאוד מיסים מיותרים.
    • שכר טרחה נוסף עבור מה שנראה לעורך הדין.
      אל תחתמו על הסכם שכר טרחה עם עורך דין רודף בצע. לעורך דין שמכבד את עצמו חשוב יותר המוניטין שלו מאשר העסקה שעומדת לפניו. בדקו את זה מראש! אצלנו במשרד אנחנו לא מתפיעים אתכם.

    ה. עורך דין דירה: איך מתקדמים מכאן?

    מטרת עורך דין דירה היא לסיים את העסקה שלכם ביעילות, במהירות ובמינימום מס. אנחנו מתחילים כל הליך מכר מקרקעין בגיבוש אסטרטגיית מיסים מנצחת, ותכנון המס שלכם בעסקה. לאחר מכן נעבור לבצע פעולות משפטיות מפחיתות מס, והכל כדי שנעביר את הנכס במינימום עלויות.

    המשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מאמין בשירות "מקצה לקצה" ושכר הטרחה שלנו כולל את כל השירותים הנדרשים כדי להתקדם עם עסקת המקרקעין. אנחנו לא אוהבים להיות מופתעים בעלויות נוספות, ולכן אנחנו לא גובים מהלקוחות שלנו שכר טרחה נוסף בהמשך ההליך: זו המחויבות שלנו ללקוחות. שירות ייעוץ ותכנון מס יצירתי ניתן אצלנו ללא תוספת תשלום וכחלק משכר הטרחה להסכם המכר.

    את רוב החישובים יעשה עורך הדין במעמד מכירת הדירה. למשרדנו ניסיון עשיר בתכנון מס נכון במסגרת חישוב המס על מכירת מגרש. המשרד מבקש להפחית את החבות במס ככל הניתן וזאת כדי להשאיר יותר כסף בכיס לקוחותיו. שירות זה נעשה על ידי שיחה אישית שמטרתה היא הפחתת המס במועד מכירת הקרקע. השירות ניתן בחינם כחלק משכר הטרחה להסכם מכירת המגרש. אנו מציעים מגוון דרכי התקשרות ופריסה נוחה של שכר הטרחה.

    לדף יצירת קשר (או לוואטסאפ ).

    הודעה על מסירת חזקה בנכס בעסקה עם עורך דין דירה
    עורך דין דירה עם קולגה שלו מדברים על עסקה

    5. סיכום: עורך דין דירה

    עורך דין דירה, בין אם זה עורך דין למכירת דירה או עורך דין לקניית דירה, ובין אם זה עורך דין לעסקאות נדל"ן אחרות, צריך לשלוט בצורה מושלמת בחקיקה, בפסיקה, ובדין הרלוונטי. לידע ולניסיון של עורך הדין יש השפעה מכרעת על העסקה שלכם והוא זה שידאג לאינטרסים שלכם בחוזה הרכישה.

    מצאו עורך דין שאכפת לו. לעורך הדין יש כוח רב ביד, ויצירתיות כאן היא שם המשחק. את רוב החישובים יעשה עורך הדין במעמד מכירת הדירה. למשרדנו ניסיון עשיר בתכנון מס נכון במסגרת חישוב המס על מכירת מגרש. המשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מבקש להפחית את החבות במס ככל הניתן וזאת כדי להשאיר יותר כסף בכיס לקוחותיו. שירות זה נעשה על ידי שיחה אישית שמטרתה היא הפחתת המס במועד מכירת הקרקע. השירות ניתן בחינם כחלק משכר הטרחה להסכם מכירת המגרש. אנו מציעים מגוון דרכי התקשרות ופריסה נוחה של שכר הטרחה.

    לדף יצירת קשר (או לוואטסאפ ).

    ייתרונות המשרד שלנו אל מול המתחרים. מאור משרד עורכי דין בית ומשפחה.