בית > מכירת דירה > מכירת דירת ירושה בין אחים

מכירת דירת ירושה בין אחים ​

איך מוכרים דירה שהתקבלה בירושה בין שני אחים? ואיך עושים את זה בזול?

מכירת דירת ירושה בין אחים: ירושת אדם היא הרכוש שהשאיר אחריו, וכן רצונו לעזור לקרובים לו ביותר באמצעות אותו רכוש שהשאיר. ומנגד, פעמים רבות הצוואה נכתבה שנים רבות טרם  חלוקת הירושה, ומצב הדברים אינו כפי שהיה בשעה שהמנוח/ה רשם את צוואתו. מקרה נפוץ אחד הוא שהיורשים הם אחים שמבקשים לחלק את הירושה בצורה שונה ביניהם. לאחר קריאת המאמר תדעו גם אתם איך עושים זאת נכון, ומבלי לשלם מיסים מיותרים.

המאמר נכתב בשיתוף פעולה בין עורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין ועסקאות מכירת דירה ובין עורך דין לדיני משפחה וירושה מהמשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה. המשרד שלנו מאמין בשירות "מקצה לקצה" ומעניק שירות תכנון מס להפחתת המיסים בעסקאות בחינם  במסגרת שכר הטרחה.

המאמר שלפניכם מתחיל באמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר . לאחר מכן המאמר מחולק לכותרות ותתי כותרות, תמונות, טבלאות, ניווט נוח, תרשימים וסליידרים, והכול כדי שיהיה לכם נוח לקרוא. כדאי לקרוא עד הסוף, המאמר מכיל מידע וערך שאין בשום מקום אחר. קצת סבלנות ונענה על כל השאלות שלכם 🙂
עורך דין מאור גרצנשטיין מתמחה במכירת דירת ירושה בין אחים
מאור גרצנשטיין, עורך דין

מאמר זה עוסק במכירת דירת ירושה בין אחים.

אם חיפשתם מאמרים בנושאים אחרים פנו לדפים הבאים:

המאמר מכירת דירת ירושה יענה על השאלות הבאות:

  1. איך מעבירים דירה שהתקבלה בירושה בין אחים?
  2. האם צריך לשלם מס בהעברת דירה שהתקבלה בירושה?
  3. איך מוכרים דירת ירושה?
  4. איך מעבירים דירה מהיורש ליורשים?
  5. איך מחלקים דירה בין שני אחים?

מאמר זה עוסק במכירת דירת ירושה בין אחים.

אם חיפשתם מאמרים בנושאים אחרים פנו לדפים הבאים:

אמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר
:

מכירת דירת ירושה בין אחים נדרשת כאשר יש רצון לשנות את חלוקת הירושה בתוך המשפחה. תכנון מקדים של ההליך על ידי עורך דין מיסוי מקרקעין יכול לחסוך לכם מס רב.

בראיה ראשונית מכירת דירת ירושה בין אחים כמוה כמכירת דירה "רגילה", והמיסים על העסקה כוללים:

  • מס רכישה  – מס שמשלם האח שקונה את הדירה. המס מחושב באחוזים (%) ובמדרגות מס רכישה משווי הדירה. המס יכול להגיע עד ל-10% ויותר משווי הדירה (ובמדרגות).
  • מס שבח  – מס שמשלם האח שמוכר את הדירה. המס משולם על השבח שנוצר מרגע רכישת הדירה בידי המוריש ועד ליום המכירה. המס יכול להגיע עד ל-25% ויותר משווי השבח.
  • מיסים נוספים  – מיסים נוספים בהתאם למקרה (היטל השבחה, אגרות והיטלים, מס הכנסה וכד').
  • המס על חלקי דירה שווה למס על דירה שלמה באופן יחסי. כלומר, במכירת חצי דירה בין אחים יחול חצי מהמס על הדירה השלמה.

אלא שעורך דין המתמחה במקרקעין ומכירת דירה יכול להפחית משמעותית את המס, ובמקרים מסוימים להשיג פטור ממס השבח ופטור ממס הרכישה:

  • לפני העברת הבעלות בדירה לאחים

לפני חלוקת הדירה (דהיינו, שהדירה עדיין רשומה על שם המנוח) ניתן לנסח ולחתום על "הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים". הסכם זה קובע חלוקה שונה בירושת אדם, ובפועל מאפשרת מכירת דירת ירושה בין אחים ללא תשלום מס. המס, אם ישולם, ישולם רק על כספים "חיצוניים" (שאינם מתוך הירושה) שהעביר אחד האחים בתמורה לדירה.

  • לאחר העברת הבעלות בדירה לאחים

לאחר חלוקת הדירה (דהיינו, שהדירה רשומה כבר על אחד האחים או שניהם) מדובר במכירה לכל דבר ועניין ויש לבחון את הזכאות לפטור ממס שבח ופטור ממס רכישה. הפטורים העקריים  כוללים מכירת דירה "יחידה", פטור למשפרי דיור וכן פטור מיוחד למכירת דירה שהתקבלה בירושה  שגם בו ניתן לעשות שימוש.

מכירת דירות מגורים, ובפרט דירות שמקורן בירושה משלבת מספר חוקים ותקנות ומאפשרת קרקע פורייה לתכנון מס יצירתי: עם כל כך הרבה פטורים חבל לשלם מס לחינם. עם זאת, גם להסכמים שונים יש עלות וחשוב לוודא שהשרותים הניתנים על ידי עורך הדין לא יקרים יותר מהחיסכון במס. במשרד שלנו ייעוץ מס להפחתת מיסים וכן פעולות משפטיות רבות (כמו הסכם לחלקת עיזבון) ניתנים בחינם  במסגרת שכר הטרחה למכירת הדירה.

למידע והתקשרות בקשו שיחה חוזרת (או שלחו לנו וואטסאפ ).

המאמר מכירת דירת ירושה יענה על השאלות הבאות:

  1. איך מעבירים דירה שהתקבלה בירושה בין אחים?
  2. האם צריך לשלם מס בהעברת דירה שהתקבלה בירושה?
  3. איך מוכרים דירת ירושה?
  4. איך מעבירים דירה מהיורש ליורשים?
  5. איך מחלקים דירה בין שני אחים?
כותרות במאמר מכירת דירת ירושה בין אחים:
    Add a header to begin generating the table of contents

    1. מיסים במכירת דירה ​

    על פניו מכירת דירת ירושה בין אחים היא מכירה בין קונה ומוכר לכל דבר ועניין, והיא חייבת במס. למה "על פניו"? במכירת דירת ירושה בין אחים "מתנגשים" דיני הירושה ביחד עם חוקי מיסוי מקרקעין מה שמאפשר יצירתיות רבה בעניין המס. רק וודאו קודם לכן שעורך הדין שלכם יודע מה הוא עושה (וגם ניחן ביצירתיות).

    איך עושים זאת? המשיכו לקרוא.

    מכירת דירת ירושה בין אחים דורשת ממכם יצירתיות כדי לחסוך במס

    א. מיסים במכירת דירת ירושה ​

    במכירת דירת ירושה לפני  ביצוע מניפולציות ותכנוני מס חכמים שני האחים (הקונה והמוכר) חייבים במיסים הבאים:
    1. מס רכישה  – האח שקונה את חלקו של האח השני חייב במס רכישה. מס הרכישה מחושב באחוזים (%) ובמדרגות מס רכישה ממחיר הדירה (כמו מס הכנסה). המס יכול להיות כבד מאוד ולהגיע עד ל-10% משווי הדירה (או החלק הנמכר) ויותר מכך. למידע נוסף על מס הרכישה בקרו במאמר שלנו על מס רכישה דירה, הוספנו שם גם מחשבון.
    1. מס שבח  – האח שמוכר את חלקו לאח השני חייב במס שבח. מס השבח מחושב בהתאם לשבח (הרווח) שנוצר במהלך השנים בהם המוריש והיורש  החזיקו בנכס. במילים אחרות, אם המוריש רכש (בזמנו) את הדירה, וכעת בעת מכירת דירת הירושה בין האחים היא שווה יותר  – מס השבח ממסה את ההפרש בין המחירים. נטל המס יכול להיות כבד מאוד ולהגיע עד ל-25% מהשבח (או שבח החלק שנמכר) ויותר מכך. למידע נוסף על מס השבח בקרו במאמר שלנו על מס שבח דירה, הוספנו שם גם מחשבון. בנוסף, רשמנו מאמר שמוקדש כולו לחישוב מס השבח על דירה בירושה.
    1. מיסים נוספים  – יכול וישנה חבות מס במיסים נוספים (למשל: היטל השבחה, מיסים והיטלים, אגרות וכד') ועורך הדין שמייצג את הצדדים ייבחן כל מקרה לגופו. ניתן לקבל מידע נוסף גם במאמר שלנו על מיסים במכירת דירה.
    את המיסים האלו ננסה לחסוך בזכות תכנוני מס ועם מעט תושייה נקבל אף פטור ממס שבח ופטור ממס רכישה. נשמע מבלבל? נשוב בהמשך למיסים אלו.

    ב. דירת ירושה – המצוי והרצוי ​

    בירושת אדם כל ממונו (שמכונה – "עיזבון") עובר ליורשיו. לאחר מותו היורשים יפנו לעורך דין המתמחה בכך והאחרון יפעל באחת הדרכים הבאות:

    • הוצאת צו ירושה מרשם הירושות  – כאשר המנוח לא  השאיר אחריו צוואה עורך הדין יפנה לרשם לענייני ירושה ויבקש להוציא צו ירושה. צו הירושה מצווה על הורשת העיזבון בהתאם לחוק בישראל ובדרך כלל  הירושה תעבור לבנ/ת הזוג ולילדי המנוח.
    • הוצאת צו צו צוואה מרשם הירושות  – כאשר המנוח השאיר  אחריו צוואה עורך הדין יפנה לרשם לעיניי ירושה ויבקש צו בהתאם לחלוקת הירושה הרשומה בצוואת המנוח.

    אבל מה קורה כאשר החלוקה לא מתאימה לנו? במרבית הפעמים שנתקלנו בהם, הורשה בהתאם לדין לא התאימה לצדדים, או לחלופין, עבר זמן רב מאז שהמנוח רשם את צוואתו ומצב הדברים בין האחים (או היורשים) שונה מאוד מאז החתימה על הצוואה.

    במקרה בו ייצגנו את האחים, אמא שלהם ז"ל נפטרה והשאירה אחריה דירת מגורים בישוב אופקים וכן 500,000 ₪ במזומן בעו"ש שלה בבנק הפועלים ובזכויות נוספות. בהתאם לצוואה שרשמה חלוקת העיזבון הייתה צריכה להתחלק שווה בשווה:

    ילד א': חצי מחשבון העו"ש (250,000 ₪) וכן חצי מדירת המגורים.
    ילד ב': חצי מחשבון העו"ש (250,000 ₪) וכן חצי מדירת המגורים.

    אלא שבשעה שהצוואה נכתבה לאף אחד מהילדים לא הייתה דירה, ונכון היה לחלק את הדירה שווה בשווה. היום לאח הראשון יש דירת מגורים על שמו והאח השני משלם שכירות. האחים הגיעו למשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה וביקשו לבצע מכירת דירת ירושה בין אחים, כך שהחלוקה תעשה כך: ילד א': דירת המגורים השלמה. ילד ב': כל חשבון העו"ש וכן תשלום נוסף מאחיו.

    איך עושים זאת? המשיכו לקרוא.

    ג. עורך דין מיסוי מקרקעין ​

    כאמור מכירת דירת ירושה בין אחים היא עסקה שמאפשרת תכנון מס מעולה, אך יש לבצע זאת עם עורך דין מקרקעין המתמחה בכך. בבסיס תכנון המס מצוי ההבדל בין הגדרת "עסקה" לבין הגדרת "הורשה":

    • "עסקה" (או "מכירה")  – עברת נכסים רצונית בתמורה או שלא בתמורה (כלומר, גם העברה במתנה היא מכירה). כאשר העברת הנכסים נחשבת ל-"עסקה" יש חוב במס.
    • "הורשה"  – הורשה של נכסים (כמו גם הפקעה) אינה מכירה רצונית  ולכן אינה חייבת במס. לצורך הדגשה – לא מדובר בפטור ממס אלה אין כלל חבות במס שכן אין עברה "מרצון".

    בשלב הראשון עורך דין שמתמחה במיסוי מקרקעין ינסה להגדיר מכירת דירת ירושה בין אחים כ-"הורשה" ולא כ-"עסקה", שכן במצב זה לא מדובר בעסקה רצונית ואין חבות במס שבח ולא במס רכישה

    מדובר בהגדרות רגישות בהן ההעברה "מסומנת" על ידי רשויות המס, ויש לפנות לעורך דין שיודע מה הוא עושה. בנוסף, חשוב לוודא מראש כי שירות ייעוץ מס הוא חלק משכר הטרחה (בדרך כלל הוא לא). המשרד שלנו מעסיק רק עורכי דין בעלי השכלה כלכלית רחבה לתכנון מס יצירתי ושירות זה ניתן ללא תשלום נוסף  במסגרת שכר הטרחה.

    ד. האם אפשר למכור דירה בין אחים בלי לשלם מס? ​

    כן. נטל המס במכירת דירה בין אחים (כמו כל מכירה) הוא נטל מס אינו מבוטל וחשוב לתכנן מס מראש כדי להצליח להפחיתו (ועד ל-0% מס). תכנון המס האופטימלי מתחיל בבחינת מצב הדירה הנמכרת:
    1. דירה שנמכרת טרם חלוקת הירושה  – אם הדירה הנמכרת עדיין לא חולקה (כלומר, היא עדיין על שם המנוח) ניתן לבצע "הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים". הסכם זה מחלק את הירושה בצורה שונה מהצוואה / צו הירושה. המיוחד בהסכם זה שהוא נחשב להורשה לכל דבר ועניין, הוא אינו עסקה רצונית, ולכן אינו חייב במס.
    1. דירה שנמכרת לאחר חלוקת הירושה  – כאשר הדירה חולקה כבר לאחים וליורשים הנוספים מדובר בעסקה לכל דבר ועניין. אך אל דאגה – גם כאן יש פטורים רבים ממיסים, לרבות פטור מיוחד המיועד לדירות מירושה.
    במכירת דירת ירושה בין אחים חשוב לבחון האם הדירה חולקה כבר בין האחים או לא

    פנייה מוקדמת לעורך הדין לנדל"ן מאפשרת תכנון מס אופטמלי ויעיל. ישנן פעולות הדורשות זמן רב לביצוען לצורך הפחתת המס, ופנייה מוקדמת תעזור בכך. תפנו מוקדם – במשרד שלנו זה לא יעלה לכם יותר. אנחנו מתחייבים לכך.

    במכירת דירת ירושה בין אחים פניה מוקדמת לעורך דין יצירתי יכולה לחסוך לכם הרבה כסף במס

    2. דרך המלך: הסכם חלוקת עיזבון

    פרק זה יעסוק בדרך המלך  – הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים כאמצעי לתכנון מס והפחתת מס במכירת דירת ירושה בין אחים. מסלול זה רלוונטי רק כאשר הדירה טרם  חולקה, כלומר לפני  שנרשמה על שם האחים. אם זה לא המצב, כדאי לפנות ישירות לפרק 3, שם נמצאים פטורים אחרים.

    כאשר נדרשת מכירת דירת ירושה בין אחים ניתן לנסח ולחתום על הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים. הסכם זה קובע חלוקה שונה של הירושה, אך אינו מהווה עסקה ואינו חייב במס. חבות המס לתשלום היא רק אם יש תשלומים מחוץ לירושה, כלומר התחשבנויות חיצוניות בין האחים ותוספת כסף מחוץ לנכסי העיזבון.

    כאשר מבצעים מכירת דירת ירושה בין אחים והדירה לא חולקה עדיין, ניתן לחתום על הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

    א. תשלומי איזון מתוך הירושה ​

    כאשר תשלומי האיזון (ההתחשבנות) בין האחים במסגרת מכירת דירת ירושה בין אחים כולם מתוך כספי הירושה  – אין תשלום מס, ומכירת הדירה והתשלום עבורה יעשו בהתאם להסכם חלוקת העיזבון.

    כך למשל ייצגנו אחים שירשו בחלקים שווים דירת שלושה חדרים באשקלון בשווי של 1,200,000 ₪ וכן רכב בשווי 100,000 ₪ וחשבון עו"ש וזכויות נוספות בשווי 1,100,000 ₪ מבנק לאומי. המנוחה לא רשמה צוואה, ולכן האחים היו צריכים לרשת הכול בחלוקה שווה:

    אח א'  – חצי דירה, בעלות משותפת על הרכב וכן 550,000 ₪.

    אח ב'  – חצי דירה, בעלות משותפת על הרכב וכן 550,000 ₪.

    לאחר חתימה על הסכם חלוקת עיזבון במשרדנו, האחים הסכימו על מכירת דירת יורשה ביניהם, ועל חלוקת העיזבון הבאה:

    אח א'  – כל דירת הירושה.

    אח ב'  – כל הבעלות ברכב וכן כל חשבון העו"ש מבנק לאומי במקום האח השני (1,100,000 ₪).

    בהתאם לתכנון מס זה כל כספי ההתחשבנות מקורם בתוך הירושה  ולכן כל מכירת הדירה בין האחים פטורה ממס. תכנון מס זה ניתן לאחים ללא תוספת תשלום.

    ומה אם סכום הירושה לא מספיק? קראו בהמשך.

    ב. תשלומי איזון מחוץ לירושה

    כאשר ישנם תשלומי איזון (התחשבנות) בין אחים במסגרת מכירת דירת הירושה בין אחים מחוץ  לכספי הירושה  – יש תשלום מס על הסכום העודף בלבד. במילים אחרות, כל הנכסים והסכומים שמקורם בתוך הירושה אינם  נחשבים לעסקה, והסכומים שאחד האחים מביא מהבית נחשבים "לעסקה".

    כך למשל ייצגנו שלושה אחים שירשו דירת חמישה חדרים בחיפה בשווי של 1,500,000 ₪ וכן חשבון עו"ש וזכויות נוספות בשווי של 900,000 ₪ בבנק מזרחי טפחות. המנוח לא רשם צוואה, ולכם בהתאם לדין כל הנכסים מתחלקים שווה בשווה:  

    אח א'  – שליש דירה וכן 300,000 ₪ מחשבון העו"ש.

    אח ב'  – שליש דירה וכן 300,000 ₪ מחשבון העו"ש.

    אח ג'  – שליש דירה וכן 300,000 ₪ מחשבון העו"ש.

    האחים הגיעו אלינו כדי לבצע חלוקת עיזבון שונה, הסכימו וחתמו ביניהם על הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים. לאחר ההסכמות החלוקה הייתה כדלקמן:

    אח א'  – מקבל את כל דירת המגורים, ומשלם 700,000 ₪ "מהבית" (מחוץ לכספים בירושה).

    אח ב'  – מקבל את כל חשבון העו"ש ומשלם 100,000 ₪ "מהבית" (מחוץ לכספים בירושה).

    אח ג'  – מקבל 800,000 ₪ מהאחים.

    בצורה הזו רוב הכספים בירושה אינם נחשבים "לעסקה" ואינם ממוסים במס. הכספים החייבים במס הם 700,000 השקלים שהגיעו "מבחוץ". במקרה הזה  לאח ג' היה פטור דירה יחידה, ולכן גם כספים אלו לא היו חייבים במס (קראו בהמשך על פטורים פרטניים). תכנון מס זה ניתן לאחים במשרד שלנו בחינם.

    שלבים בתהליך עסקה/מכירה או הורשה? יש מס?
    העברת נכס מהמוריש ליורשים
    הורשה
    אין מס ירושה על דירה
    הסכם חלוקת עיזבון טרם חלוקה ראשונית וללא כספים "מבחוץ"
    הורשה
    אין מס ירושה על דירה
    הסכם חלוקת עיזבון טרם חלוקה ראשונית וכן כספים "מבחוץ"
    עסקה/מכירה על הכספים "מבחוץ"
    מס שבח + מס רכישה רק עבור הכספים "מבחוץ"
    מכירת נכס למי שאינו יורש
    עסקה/מכירה
    מס שבח על כך הסכום

    ג. כמה יעלה הסכם חלוקת עיזבון? ​

    הסכם חלוקת עיזבון הוא חוזה בין היורשים, ודרך מעולה לחסוך מס במכירת דירת ירושה בין אחים. בדרך כלל נחתום על הסכם זה לאחר ייעוץ מס ובמסגרת בקשות אחרות:

    • בקשה לצו קיום צוואה/צו ירושה.
    • מכירת דירת ירושה בין אחים.
    • רישום דירה על פי צו צוואה/צו ירושה (לאחר שהצו ניתן כבר).
    עמוד ראשון של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים במקרה של מכירת דירת ירושה בין אחים
    ברם, מדובר בשירות נלווה לאותם הליכים לעיל, וסביר שעורך הדין שלכם ידרוש תשלום נוסף על שירות זה בהתאם לשכר הטרחה שנקבע עבור הליכים אלו. לכן התשלום עבור הסכם חלוקת עיזבון תלוי במחירון עריכת החוזים של עורך הדין שלכם ויכול לנוע בין 2,000 ₪ + מע"מ ועד 6,000 ₪ + מע"מ  ויותר מכך. 

    במשרד שלנו השירות ניתן בחינם במסגרת שכר הטרחה להליכים לעיל – הכול כדי להשאיר לכם עוד כסף מהירושה.

    ד. הסכם חלוקת עיזבון לשירותכם ​

    מאחר והמשרד שלנו מספק שירות זה כאמור לעיל בחינם לקוחותינו ביקשו לראות מבעוד מועד איך נראה הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים ועל מה הם הולכים לחתום.

    חשוב לציין כי הסכם זה יעיל וחוסך במס רק כאשר הוא מתוכנן כראוי. הסכם חלוקת עיזבון שנחתם ללא ייעוץ מקדים עם עורך דין שמתמחה במיסוי מקרקעין יכול להסב יותר נזק מתועלת. חובה להתייעץ עם עורך דין לפני החתימה על הסכם זה. במשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה ייעוץ זה ניתן ללא תוספת תשלום במסגרת שכר הטרחה. בנוסף, הסכם זה רלוונטי רק לפני חלוקת העיזבון הראשונית (כלומר, אם הדירה רשומה כבר על שם האחים הסכם זה אינו רלוונטי).
    בדיקת מס ירושה על דירה מתחילה בבדיקת הצוואה של המנוח. בדיקה זו רלוונטית במיוחד גם במכירת דירת ירושה בין אחים.
    ומה קורה אם הדירה נרשמה כבר על שם האחים? המשיכו לקרוא.
    התייעצו לפני עם עורך דין מקרקעין. ייעוץ זה יחסוך לכם הרבה בכסף במכירת דירת ירושה בין אחים

    3. מכירת דירת ירושה בין אחים לאחר חלוקת הירושה ​

    כאשר הדירה חולקה כבר והיא רשומה על שם האחים הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים לא רלוונטי. בנקודה זו עברנו מהמישור של דיני הירושה למישור של עסקאות מקרעין ודיני מיסוי מקרקעין. אך אל דאגהלמשרד שלנו התמחות מיוחדת במיסוי מקרקעין ובעזרת תכנון מס נכון ייתכן ומכירת דירת הירושה בין האחים תהיה בפטור ממס.
    במקרה בו הדירה חולקה כבר בין האחים, יש לבחון פטור ממיסים פרסונלי במכירת דירת ירושה בין אחים

    א. מס שבח ​

    מס שבח הוא מס שחל על האח שמוכר  את חלקו בדירה. לכן, כל הפטורים, אם ישנם, מתייחסים אל האח המוכר ולא לאח הקונה. נבחן פטור אינדיבדואלי ממס השבח לאח שמוכר את הדירה. הפטורים המקובלים והנפוצים הם:

    מאחר ומאמר זה לא עוסק בפטור ממס שבח במכירת דירה, אלא על הדרך הזולה והיעילה למכירת דירת ירושה בין אחים, לא פירטנו בהרחבה על תנאי כל פטור ופטור (יש הרבה כאלו). תוכלו לקרוא עוד על הפטורים ממס השבח במאמר שכתבנו בנושא.

    ב. חישוב מס שבח דירת ירושה

    לא עומדים בתנאי הפטור? לא נורא. חישוב מס השבח בדירות מגורים נחשב לחישוב מקל יחסית וניתן לקרוא על חישוב מס השבח כאן, אפילו צירפנו מחשבון. יש לקחת בחשבון שיום הרכישה (ושווי הנכס בהתאם) אינו יום העברת הדירה על שם האח היורש, אלא ככל הנראה, היום בו רכש המנוח את הדירה לראשונה. לפיכך החישוב מורכב יותר ויש לעשותו עם עורך דין המתמחה בכך. 

    למחשבון מס שבח דירת ירושה (כאשר אין זכאות לפטור ממס שבח).

    אל תמהרו לשלם מס מיותר, מצאו עורך דין שאכפת לו.

    ג. מס רכישה

    מס הרכישה הוא מס שחל על האח שקונה עוד חלק בדירה. לכן, כל הפטורים, אם ישנם, מתייחסים אל האח הקונה ולא לאח המוכר. נבחן פטור אינדיבדואלי ממס הרכישה לאח שקונה את הדירה. במס הרכישה (להבדיל ממס השבח) יש מסלולי חישוב שונים בהתאם למספר הדירות שמחזיק האח הקונה:

    1. מס רכישה דירה "יחידה"  – מסלול חישוב מס מקל יחסית המקנה פטור ממס רכישה עד לסכום קנייה מסוים. המס מחושב באחוזים (%) ובמדרגות מס, והמדרגה הראשונה כוללת פטור ממס רכישה.
    2. מס רכישה דירה "נוספת"  – מסלול חישוב לאנשים להם יש דירת מגורים נוספת ברשותם (לא כל הדירות "נספרות" במלאי הידרות, ובהחלט ייתכן שדירה שמקורה בירושה אינה נספרת). המס מחושב באחוזים (%) ובמדרגות מס, ובמסלול זה אין פטור ממס הרכישה.
    החזר מס רכישה במכירת דירת ירושה בין אחים כאשר הדירה חולקה כבר
    תכנון מס יצירתי באמצעות עורך דין נדל"ן המתמחה בכך בהחלט יכול "להעביר" את האח הקונה ממסלול דירה "נוספת" למסלול דירה "יחידה". וכך לתת לו פטור ממס רכישה. בנוסף, יש הקלות ופטורים נוספים בהתאם למקרה (מעבר למסלולים שפורטו) וכדאי לקרוא על הנושא במאמר שלנו על פטור ממס רכישה.

    ד. העברת דירה במתנה

    תכנון מס נוסף שיכול לתרום משמעותית להפחתה במיסים הוא העברת דירה ללא תמורה. תכנון זה רלוונטי הן למס הרכישה (שהאח הקונה נדרש לשלם) והן למס השבח (שהאח המוכר צריך לשלם). בהתאם לסעיף 62 לחוק מיסוי מקרעין – העברת דירה במתנה "לקרוב" – פטורה ממס.

    אלא שהגדרת "קרוב" כאשר מדובר באחים רלוונטית רק כאשר מדובר במכירת דירת ירושה  בין אחים. דהיינו, בכל מכירת דירה "רגילה" אח לא נחשב קרוב לאחיו האחר, ולכן עסקה כזו חייבת במס. כאשר מדובר בדירה שמקורה בירושה מדובר "בקרובים" ועסקה זו נקייה ממיסים. אשר על כן, בהחלט ניתן לקחת בחשבון גם תכנון מס זה בבואנו למכור דירת ירושה בין אחים. ניתן לקרוא עוד על העברת דירה במתנה והחיסכון במס באתר שלנו.

    • מדובר רק בהעברה ללא תמורה (במתנה) ולא במכירה.

     האם כדאי אצלנו להעביר דירה במתנה או למכור? שאלו אותנו.

    ה. מכירת דירת ירושה בין אחים – תכנון מס מציל כיס!

    כפי שציינו במאמר זה, מכירת דירת ירושה בין אחים היא מכירה לכל דבר ועניין, ונקודת המוצא היא שהמכירה חייבת במס. אלא שהשילוב בין מס הרכישה למס השבח יוצרים קרקע פורייה לתכנוני מס מעניינים, וייצרתיות ומקוריות הן שם המשחק. אל תהיו מהלקוחות שמגלים שהיו יכולים לחסוך מס רק בדיעבדתפנו מראש לעורך דין שיודע מה הוא עושה.

    לצערנו, נתקלנו במקרים רבים בהם עורכי הדין המטפלים העדיפו שלא "להתעסק" בענייני המס וביקשו מהלקוחות לשכור יועץ מס חיצוני (מה שהוסיף עליות), או גרוע מכך, כלל לא תכננו מס וגרמו ללקוחותיהם לשלם מס מקסימאלי. במקרים אחרים עורכי דין יעשו בדיוק כפי שהתבקשו לעשות (למכור את הדירה עם תשלום מס) ויבקשו תשלום שכר טרחה נוסף אם הלקוחות יבקשו להפחית מיסים.

    תכנון מס נכון

    במקרה בו ייצגנו מוכרי דירה  בעיר הרצליה, מכרנו דירת גן בשווי 4.35 מיליון שקלים בעיר (שישה חדרים). עורך הדין של הקונים (עורך דין מקומי) בחר לחתום על חוזה הדירה, בניגוד לאזהרתנו, ביום 28.7.2020, ולשלם מס רכישה בהתאם למדרגות מס הרכישה באותו זמן – 348,000 ₪. 

    ומה היה קורה אם היינו ממתינים ליום 29.7.2020? שינוי חקיקה הוביל להפחתת מס הרכישה, כך שלקוחותיו היו משלמים 297,223.95 ₪ "בלבד". כלומר יום המתנה אחד בלבד היה יכול לחסוך לרוכשים יותר מ-50,000 ₪ במיסים! לצורך השוואה הלקוחות שלנו (המוכרים) תכננו מס בצורה מצוינת וקיבלו פטור ממלא ממיסים בעסקה.

    מבחינת עורך הדין שאינו  מתמחה במיסוי מקרקעין – הלקוח ביקש לבצע עסקה, הלקוח לא שאל על מיסים, ולכן נבצע את העסקה מהר ככל הניתן כדי לזכות בשכר הטרחה. אל תתפשרו – תפנו לעורך דין שיודע מה הוא עושה!

    מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.

    במשרד שלנו אנחנו מבקשים לכבד את המנוח/ה ולהשאיר ירושה גדולה ככל שניתן אצל האחים. המשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מעניק ללקוחותיו שירותים רבים (ייעוץ מס, חתימה על הסכם חלוקת עיזבון וכד') בחינם ובמסגרת שכר הטרחה שלנו.
    בצעו מכירת דירת ירושה בין אחים רק עם עורך דין שיודע מה הוא עושה

    4. סיכום – מכירת דירת ירושה בין אחים ​

    לסיכום, מכירת דירת ירושה בין אחים היא עסקה מורכבת מהרגיל (אלא אם כן אתם אוהבים לשלם מיסים), וכדאי להסתייע בעורך דין שמתמחה גם במיסוי מקרקעין. שירות עורך הדין כולל גם יצירתיות ומקצועיות, ולכם מגיע את השירות הטוב ביותר.

    המאמר נראה מרתיע בתחילה, אך חשוב להבין שהוא נועד לידע כללי בלבד, ובשורה התחתונה עורך הדין שלכם הוא זה שיפעיל את התכנונים הנ"ל ויבצע את הפעולות בהתאם. למשרדנו ניסיון עשיר בתכנון מס נכון  ללקוחות פרטיים ולקבלנים כאחד, ומורכב מעורכי דין לדיני ירושה יחד עם עורכי דין לנדל"ן, והכל כדי להפיק תוצאה מיטבית בסופה של עסקה. השירות ניתן בחינם כחלק משכר הטרחה שלנו (אנחנו מעדיפים שלא לבקש סכומים נוספים בהמשך הדרך). אנו מציעים מגוון דרכי התקשרות ופריסה נוחה של שכר הטרחה.

    לדף יצירת קשר (או לוואטסאפ ).

    ייתרונות המשרד שלנו אל מול המתחרים. מאור משרד עורכי דין בית ומשפחה.