בית > מיסים במכירת דירה > מס שבח דירה יחידה

מס שבח דירה יחידה ​

מה יהיה מס השבח דירה יחידה? האם יש פטור? ​

במכירת דירת מגורים (וכל נכס מקרקעין אחר) חל מס השבח, ואישורי מס שבח נדרשים לצורך העברת הבעלות על שם הקונים בסוף הליך המכירה. למרבה השמחה מס שבח על דירה יחידה כולל הקלות מיוחדות, ואם אנחנו עומדים בתנאים נקבל הקלה במס שבח דירה יחידה (ואף פטור). במאמר לפניכם המשרד שלנו יפרט על מס השבח וידגיש את החישוב המיוחד החל במכירת דירה יחידה. כדאי לקרוא!

כותב המאמר הוא עורך דין לעסקאות נדל"ן ומכירת נכסים, ביניהם גם דירות מגורים. עורך הדין הנפיק מאות שומות תשלום למס השבח כחלק מההתמחות שלו במשרד, ופועל יום ולילה כדי להשיג ללקוחותיו פטור ממס השבח.

המאמר שלפניכם מתחיל באמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר . לאחר מכן המאמר מחולק לכותרות ותתי כותרות, תמונות, טבלאות, ניווט נוח, תרשימים וסליידרים, והכול כדי שיהיה לכם נוח לקרוא. כדאי לקרוא עד הסוף, המאמר מכיל מידע וערך שאין בשום מקום אחר. קצת סבלנות ונענה על כל השאלות שלכם 🙂
עורך דין מאור גרצנשטיין ידווח עבורכם מס שבח דירה יחידה
מאור גרצנשטיין, עורך דין

מאמר זה עוסק במס שבח דירה יחידה.

אם חיפשתם מאמרים בנושאים אחרים פנו לדפים הבאים:

המאמר מס שבח דירה יחידה יענה על השאלות הבאות:

  1. איך מחשבים את מס השבח?
  2. מה שכר טרחת עורך הדין במכירת דירה?
  3. כמה מס שבח צריך לשלם במכירת דירה יחידה?
  4. האם יש תקרת פטור?
  5. האם צריך לשלם מס שבח גם בדירה יחידה?

מאמר זה עוסק במס שבח דירה יחידה.

אם חיפשתם מאמרים בנושאים אחרים פנו לדפים הבאים:

אמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר :

מס שבח דירה יחידה הוא חישוב מס מקל במיוחד, וזאת רק כאשר ניתן להגדיר את הדירה כדירת מגורים "מזכה":

  1. בניית הדירה הסתיימה.
  2. אינה בבעלות חברה.
  3. אינה מלאי עסקי לעניין מס הכנסה.
  4. הדירה מיועדת למגורים לפי טבעה/משמשת למגורים, מדובר גם במבחן פסיקתי.
  5. הדירה שימשה בעיקרה למגורים בתקופות הזמן של 4 שנים טרם המכירה או 80% מהזמן שבגינו מחושב מס השבח – כלומר, יש לבחון תנאי זה לאור השימושים שנעשו בדירה טרם המכירה.
לא פעם מוכרים חושבים שהם מוכרים דירת מגורים, אך לא כך הדבר, והם אינם זכאים לחישוב מס מקל. במאמר נפרט על כל התנאים הללו. אבל למה להסתפק בחישוב מקל אם אפשר להשיג פטור? כאשר המוכרים עומדים בכל התנאים הללו (דירת מגורים "בזכה"), הם עשויים להיות זכאים לפטור ממס שבח בשל מכירת דירה יחידה אם יעמדו גם בתנאים הבאים:
  1. בעלות רשומה של המוכרים על הדירה הנמכרת, בשמונה עשר החודשים האחרונים (שנה וחצי).
  2. המוכרים הם תושבי ישראל / תושבי חוץ שאין להם דירה נוספת (והוכיחו זאת).
  3. הדירה הנמכרת היא דירתם היחידה של המוכרים בשעת המכירה (בכפוף לחריגים ובהתאם להגדרות בחוק).
  4. לא נעשה שימוש בפטור ממס שבח במכירת דירה יחידה בשמונה עשר החודשים האחרונים (שנה וחצי).
הפטור להלן החליף את הפטור שהיה קבוע בחוק בו ניתן היה  למכור דירה בפטור ממס בכל 4 שנים. ישנם פטורים נוספים שניתן להתחשב בהם  כדי להפחית לכם את מס השבח במכירת דירה יחידה (ואף להוציא פטור). עורך דין מומלץ למכירת דירה ידע להתאים לכם פטור מתאים!
במכירת דירה ישנם מגוון פעולות משפטיות שניתן לבצע כדי להפחית לכם את חבות מס השבח ואף להוציא לכם פטור. אותן פעולות עשויות גם להפחית את מס הרכישה  ככל ואתם מוכרים את הדירה כדי לרכוש דירה מחליפה. עורך דין מיסוי מקרקעין מתמחה בתכנון מס יצירתי לצורך הפחתת המיסים בעסקה (רק וודאו שהשירות הוא חלק משכר הטרחה שלו). למשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה ניסיון רב בתכנון מס בהתאם למצב הלקוח והנתונים האישיים שלו, והשירות ניתן ללא תוספת תשלום במסגרת שכר הטרחה במכירת הדירה (גם בכך עסקנו במאמר). למידע והתקשרות בקשו שיחה חוזרת (או שלחו לנו וואטסאפ ).

המאמר מס שבח דירה יחידה יענה על השאלות הבאות:

  1. איך מחשבים את מס השבח?
  2. מה שכר טרחת עורך הדין במכירת דירה?
  3. כמה מס שבח צריך לשלם במכירת דירה יחידה?
  4. האם יש תקרת פטור?
  5. האם צריך לשלם מס שבח גם בדירה יחידה?
כותרות במאמר מס שבח דירה יחידה:
    Add a header to begin generating the table of contents

    1. כמה עולה למכור דירה? ​

    מכירת דירה משתמשת עבור משפחות רבות בישראל לצורך התקדמות ברמת החיים על ידי רכישת נכס מחליף. אשר על כן כל הוצאה שקשורה למכירת הדירה בהכרח תגרע מיכולת המשפחה לרכוש נכס מחליף. מבין כל ההוצאות הקשורות למכירת נכס, מס השבח הוא בהחלט הבולט.

    איך מפחיתים? קראו בהמשך.

    א. מס שבח על דירות מגורים ​

    במכירת דירת מגורים בודדת המוכרים ידרשו לשלם מס שבח דירה יחידה ולהציג אישורי תשלום כדי להעביר את הבעלות על שם הרוכשים (ולסיים את תהליך הרכישה). למען האמת כל נכס מקרקעין נמכר חייב במס שבח  (ולא רק דירות מגורים) והדבר שמבדיל את דירות המגורים לנכסים אחרים הוא דרך החישוב והפטורים הקיימים.

    מקור המס הוא הרווח שנוצר למוכרים מהעסקה. אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו על מס שבח דירה, אבל בגדול מדובר על שיעור מס באחוזים (%) מתוך "הרווח" בעסקה. אותו "רווח" מחושב על ידי מחיר המכירה של הנכס פחות מחיר הרכישה של הנכס (בתוספת הוצאות ובניכוי פחת).

    כך למשל אם משפחה מבאר שבע רכשה דירת מגורים בעלות של 1,500,000 ₪, ומכרה את הדירה במחיר של 1,800,000 ₪, הרי שהרווח בעסקה, באופו תיאורטי בלבד, הוא 300,000 ₪.

    מתוך הרווח המשפחה תדרש לשלם מס שבח באחוזים (%) לרשות המיסים.

    מדובר בחישוב תאורטי בלבד, ולאלו שמגלים עניין כתבנו מאמר על חישוב מס השבח, שם צירפנו גם מחשבון חישוב מס שבח. 

    כמה אחוזים? המשיכו לקרוא.

    ב. מהי דירת מגורים מזכה? ​

    בחישוב מס השבח יש משקל מכריע להגדרת הנכס. אפשר לחלק את הנכסים הממוסים במס השבח לשתי קובוצות עיקריות (בחלוקה גסה):

    • מס שבח על נכסים שאינם דירות מגורים מזכות  – מס שבח כבד מאוד שיכול להגיע אף ל-40% ויותר מהרווח בנכס לאורך השנים. לחישוב מס השבח במכירת נכסים שאינם דירות מגורים מזכות, פנו למאמר שלנו על מס שבח מקרקעין.
    • מס שבח על דירות מגורים מזכות  – מס שבח מקל משמעותית מהקודם, אשר בחישובו רשות המיסים "מוותרת" לנו על חלק נכבד מעלויות המס. מס השבח דירת מגורים מזכה יכול להגיע עד ל-25% אחוזי מס, אך ברוב הפעמים המס יהיה נמוך מכך. במקרה של מס שבח דירה יחידה עורך דין מומלץ לנדל"ן עשוי להוציא לכם פטור.

    לפיכך כדאי לבחון האם הדירה הנמכרת נחשבת להיות "דירת מגורים מזכה" לצורך החישוב המקל. התנאים הם:

    דירת מגורים מזכה לפי הוראות החוק ​

    • בניית הדירה הסתיימה  – כלומר, לא מדובר במגרש שמיועד לבניית דירה או מכירת שלד בית, אלא ממש על דירה בנויה ועומדת. בדירות מקבלן יש להמתין לכל הפחות עד לאחר קבלת טופס 4 כדי לקרוא לדירה דירת מגורים (יש חריגים לכך).
    • בבעלות של יחיד  – לא בבעלותה של חברה.
    • אינה מלאי עסקי  – דירות של העוסקים (בנכסים) ממוסות לפי פקודת מס הכנסה ולא מיסוי מקרקעין, להבדיל ממשפחות "רגילות" שממוסות לפי חוק זה.
    • הדירה מיועדת למגורים לפי טבעה/משמשת למגורים  – מדובר במבחנים (בעיקר מפסיקת מבתי המשפט) שעוסקים בשאלה זו עורך הדין שלכם לקניית הדירה ידע להסביר לכם אם מדובר בדירת מגורים מזכה או לא. היזהרו מחריגות בניה!
    • שימשה בפועל למגורים  – הדירה שימשה בפועל למגורים ב-4 השנים האחרונות או  שימשה בפועל למגורים ב-80% מהתקופה בה מחושב מס השבח. ישנם חריגים ושימושים מותרים לעניין זה.
    הדירה לאחר שלב הבנייה (בדירת קבלן – אחרי טופס 4)
    מובן לי
    עומדים בתנאים? מעולה, ניתן להמשיך ולחשב את מס שבח דירה יחידה החל במכירת הדירה שלכם. בהמשך נראה איך אפשר להפחיתו ואף להוציא לכם פטור ממס השבח.

    1.1.2014

    היום

    ג. שימושים אפשריים בדירה ​

    במקרים רבים מגיעים אלינו לקוחות המוכרים דירת מגורים שנעשה בה גם שימוש עסקי (גן ילדים למשל), ונשאלת השאלה – האם השימוש בחלק מהדירה, גם שאינו רק למגורים, מזכה בחישוב מקל במס שבח דירה יחידה? באופן כללי, שימושים לצורכי דת ולצורכי חינוך עשויים להחשב גם הם כשימושים לצורך "מגורים". בנוסף, בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין הדירה צריכה לשמש "בעיקרה" למגורים, כלומר אם הדירה משמשת ברוב שטחה (מעל 50%) למגורים, ובחלק האחר לשימוש עסקי, היא עדיין נחשבת לדירת מגורים.

    דירת מגורים: לא רק למגורים

    כך למשל הוכר בעבר כי גן ילדים בתוך דירת מגורים אינו פוגם בהגדרת הדירה כי היא משמשת בפועל למגורים, ואכן המוכרים זכו לחישוב מקל של מס שבח דירה יחידה. עם זאת, כל מקרה ייבחן לגופו ויש להתייעץ עם עורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין מהמשרד שלנו לצורך בחינת מצב הדירה שלכם.

    ד. אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה? ​

    בשלב הזה ציבור המוכרים (וגם חלק מעורכי הדין) מתחיל להסתבך ולהתבלבל. ריבוי המועדים, לרבות משך הזמן שהדירה צריכה להיות בבעלותם של המוכרים כפי שציינו למעלה (ראו – 80% או 4 שנים) מצריך בחינה מדוקדקת של כל מכירה ומכירה.

    במקרה בו ייצגנו קונים הם רכשו דירה בעיר אשדוד במחיר של 2.2 מיליון ₪. המוכרים מכרו את הדירה לאחר שהחזיקו בה שנה וארבעה חודשים בלבד. לצורך פטור ממס שבח דירה "יחידה" יש להחזיק בדירה שנה וחצי לפחות (קראו על כך בהמשך).

    עורך דינם (עורך דין מקומי) לא ידע לייעץ להם להמתין עוד חודשיים בלבד כדי לקבל פטור ממלא ממס השבח

    המוכרים שילמו 55,000 ₪ מס שבח במקום פטור מלא. חבל!

    שימו לב, מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.

    פטור ממס שבח דירה יחידה: ריבוי מועדים לחישוב

    לא מסתפקים בחישוב מקל ומעדיפים פטור מלא? בהמשך נוסיף מועדים נוספים לצורך עמידה בתנאים של פטור ממס שבח דירה יחידה, וזאת מעבר למועדים לדירת מגורים "מזכה". לאור ריבוי המועדים לקוחות המשרד ביקשו מאיתנו לרשום מאמר שנוגע למועדים במכירת דירה המאפשרים פטור ממס שבח דירה יחידה. נמשיך לעסוק בפטור דירה יחידה מכאן והלאה, אך למי שמעוניין ניתן כבר עכשיו לקרוא את המאמר שעוסק ספיציפית במועדים – אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה?

    כאמור, חישוב תקופות יכול להשפיע בצורה משמעותית על חוב המס של הלקוחות, כמשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה שמתעסק בעסקאות מכירת דירה ומיסוי מקרקעין – מחובתנו להפחית לכם מיסים במכירת הדירה. לצערנו לא כך הדבר בקרב כל עורכי הדין, וחשוב לפנות לעורך דין שיודע מה הוא עושה.

    תכנון.מס.בקניה.מס.רכישה

    תכנון.מס.המכירה.מס.שבח

    בחישוב מס שבח דירה יחידה גם מועד המכירה יכול להשפיע על מס השבח לתשלום

    2. מס שבח במכירת דירה יחידה ​

    מס שבח ללא הפטור בדירת מגורים מזכה הוא חישוב מקל "שמוחק" את כל השבח שנוצר לפני יום 1.1.2014, ומחיל אחוז מס שבח מופחת של 25% על הרווח כאמור. אך למה להסתפק בחישוב מקל אם יש פטור?

    1.1.2014

    היום

    מתי הדירה נרכשה? מיום הרכישה עד ליום 1.1.2014 מיום 1.1.2014 ועד ליום המכירה מס שבח סופי לתשלום
    דירה שנרכשה לפני 1.1.2014
    0%
    25%
    בהתאם לחודשי השבח
    דירה שנרכשה אחרי 1.1.2014
    -
    25%
    25%

    א. תנאי פטור ממס שבח ​

    בחישוב מס שבח דירה יחידה יש פטור מיוחד למשפחות המוכרות את דירתן היחידה. סעיף 49ב.(2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 כדלקמן:

    " (2)  הדירה הנמכרת היא דירתו היחידה של המוכר בישראל ובאזור כהגדרתו בסעיף 16א, והמוכר הוא בעל הזכות בה במשך 18 חודשים לפחות מיום שהיתה לדירת מגורים, ולא מכר, במשך שמונה עשר החודשים שקדמו למכירה האמורה, דירת מגורים אחרת כאמור, בפטור ממס לפי פסקה זו; הוראה זו לא תחול על מכירת חלק בדירה כאמור בסעיף 49ג(3) ועל מכירת דירה שהושכרה למגורים בשכירות מוגנת לפני יום כ"ב בטבת תשנ"ז (1 בינואר 1997) אם בשל החלק או הדירה האמורים הוחלה החזקה שבסעיף 49ג במכירת דירת מגורים אחרת בפטור ממס לפי פסקה זו;"

    פטור ממס שבח לדירה יחידה

    1. הדירה נחשבת לדירת מגורים מזכה במובנה המשפטי  – כפי שסקרנו עד כה.
    2. הדירה נמכרת בשלמותה  – אין מכירה של חלקי דירה.
    3. המוכרים הם בעלים של הדירה בשנה וחצי האחרונות  – זמן אחזקה נוסף שיש להתחשב בו.
    4. המוכרים הם תושבי ישראל או תושבי חוץ שאין להם דירה נוספת (והוכיחו זאת)  – תושבי ישראל לא צריכים "להוכיח" שאין להם דירה אחרת, וברירת המחדל שאין להם דירה נוספת מחוץ לארץ.
    5. למוכרים אין דירה נוספת בבעלותם בשעת מכירת הדירה  – מדובר בסך כל הדירות שמחזיקה המשפחה (בהתאם לדין). במקרים מסוימים אפשר שתהיה בעלות על "חלקי דירה" או על דירת ירושה, ראו בהמשך.
    6. לא נעשה שימוש בפטור דירה "יחידה" בשנה וחצי האחרונות  – כל שימוש בפטור מונע שימוש נוסף באותו פטור לשנה וחצי לפחות.
    כל הבעלות בדירה נמכרת לקונים (המוכרים לא משאירים חלקי דירות בבעלותם)
    מובן לי

    ב. תקרת פטור ממס שבח (מעודכן שנת המס 2023-2024) ​

    אמרנו שהפטור ממס השבח נועד להגן על משפחות שהמחזיקות הדירה אחת בלבד, קרי, לא למשקיעים או למשפחות בעלות ממון רב. אשר על כן החוק הגביל את הפטור במס שבח דירה יחידה עד לשווי דירה של 4,846,000 . זוכרים את החישוב המקל? לאחר סכום של 4,846,000  יחושב המס שלאחר הפטור (ההפרש) בהתאם לחישוב המקל, כך שבפועל מס השבח יהיה נמוך גם לאחר תקרת המס.

    שימו לב, מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.

    תקרת.פטור.מס.שבח

    עורך דין מומלץ למקרקעין המתמחה במכירת דירה ידע לייעץ לכם האם אתם עומדים בתנאים, ומה יהיה מס השבח במקרה שלכם. עורך דין מצויין המתמחה גם במיסוי מקרקעין ידע לתכנן מס מראש ולהפעיל כלים משפטיים כדי שתתאימו לפטור המיוחל. זה מה שאנחנו עושים במשרד שלנו.

    ג. דירה יחידה, האמנם? ​

    החוק מאפשר "הקלות" מסוימות, ולא שולל בהכרח את הפטור בשל מס שבח דירה יחידה, גם כאשר הדירה לא ממש "יחידה". בהתאם לדין ניתן להחזיק בנכסים הבאים בנוסף לדירה הנמכרת, ועדיין להיות זכראים למס שבח דירה יחידה:

    נכסים שאינם שוללים את הזכאות לפטור דירה יחידה

    • נכס (או נכסים) שאינם נחשבים לדירת מגורים.
    • שליש (או כמה "שלישים") דירת מגורים אחרת.
    • חצי (או כמה "חצאים") דירת מגורים אחרת שמקורה בירושה.
    • דירה (או כמה דירות) מגורים אחרת שמקורה בירושה ומתקיימים לגביה תנאים נוספים.
    • דירת מגורים אחת "מחליפה" (בלבד), כלומר דירה שנרכשה כבר ונועדה להחליף את הדירה הנמכרת.
    • דירה המושכרת בשכירות מוגנת (כמעט ולא רלוונטי להיום).
    החזקה של כל אלו לעיל לא שוללות את הפטור ממס שבח דירה יחידה, ומאפשר למשפחה למכור את דירתם בפטור ממס שבח למרות שהיא מחזיקה בנכסים נוספים בבעלות. חשוב לציין כי אמנם הדירה הנמכרת תמכר בפטור, אך הנכסים השונים המוחזקים במקביל "מסומנים" אצל רשות המיסים, ולא ניתן יהיה לעולם לקבל פטור ממס שבח בגינם.

    ד. העברת דירה ללא תמורה ​

    ומה קורה כאשר אנו לא עומדים בתנאי הפטור? כאשר למשפחה יש כמה דירות מגורים עורך הדין, אם יש לו את הכישורים המתאימים, ידע להפעיל תכנוני מס יצירתיים כדי לגרום לכם לעמוד בתנאי הפטור. ספר החוקים מלא בפטורים והקלות ממס השבח, בתנאים שונים ומשונים, ויצירתיות היא שם המשחק. אחד מתכנוני המס המבוצעים אצלנו במשרד הוא העברת דירה ללא תמורה לקרוב. כאשר המשפחה מחזיקה בבעלותה דירות נוספות בשעת המכירה (ועל כן, לא זכאיות לפטור דירה יחידה), ניתן בהחלט להעביר דירה אחרת (לא הדירה הנמכרת) לקרוב, וכך להיות זכאים לפטור מס שבח דירה יחידה. במשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה תכנון מס זה מוענק בחינם למוכרי דירות מגורים כחלק מתכנון המס ושכר הטרחה למכירת דירת המגורים.
    העברה ללא תמורה יכולה לסייע לצורך מס שבח דירה יחידה ולא מס שבח דירה נוספת
    מה שכר הטרחה? המשיכו לקרוא.
    כדאי מאוד לבחון אפשרויות ולהגדיר את הדירה לחישוב מס שבח דירה יחידה, זה זול יותר

    3. מיסוי מקרקעין ותכנון מס ​

    מכירת דירה וחישוב מס שבח דירה יחידה היא בדיוק בתפר בין דיני החוזים והנדל"ן לבין דיני המס בישראל. בעוד שעורכי דין "מסתדרים" (חלקם) עם הראשון, דיני מיסים הוא תחום ששמור לקומץ עורכי דין עורכי דין  שלקחו על עצמם להתמחות בתכנוני מס ופעולות שונות השומרות על חבות מיסים נמוכה לטובת לקוחותם.

    אשר על כן בעוד שעורכי דין רבים מספקים שירותים של עסקאות מכר, עליכם למצוא עורך דין שיודע לתכנן מס עבורכם לצורך צמצום עלויות העסקה. ברובן המוחלט של הפעמים, מומחה למס שהוא גם עורך דין מכירת דירה  יידרוש פחות שכר טרחה!

    עורך דין מומחה למס יבצע עבורכם תחשיב מס שבח דירה יחידה

    א. ומה אם יש לי עוד דירות? ​

    ספר החוקים מלא בפטורים ממס השבח, ואין צורך לבחור דווקא בפטור שעוסק במס השבח על דירה יחידה (במקרים מסוימים, זה יהיה אפילו לא נכון להשתמש דווקא בפטור זה). ישנם פטורים העוסקים במכירת דירת ירושה, דירות "מחליפות" (בעיקר למשפרי דיור), מכירת דירה שהתקבלה במתנה, מכירת שתי דירות כדי לרכוש אחת מחליפה, העברת דירה במתנה וכד'.

    יתרה מזו ישנם מקרים בהם נעדיף לא להשתמש בפטור.

    לאחרונה הגיע אלינו לקוח שהיה בבעלותו דירה בתל אביב בשווי של 3,500,000 ₪, וכן דירה באופקים בשווי של 1,500,000 ₪. הלקוח תכנן למכור את שתי הדירות  ולרדת מהארץ.

    הלקוח הגיע אלינו לאחר שמצא רוכש לדירתו בתל אביב, וביקש שנייצג אותו בעסקה בתל אביב וכן בעסקה הבאה (באופקים) לכשימצא רוכש לדירה באופקים. תכנון המס הראשוני (ללא יעוץ) היה כדלקמן:

    1. מכירת הדירה בתל אביב בחישוב מקל לדירת מגורים מזכה (25% מס חלקי לאחר 2014).
    2. מכירת הדירה באופקים בפטור ממס שבח דירה יחידה (לאחר שאין לו עוד דירות מגורים פרט לזו הנמכרת).

    בצורה הזו מס השבח צפוי היה להיות 180 אלף ₪ (פחות או יותר). תכנון זה שגוי ביסודו  – בצורה הזו הלקוח "שורף" את הפטור על הדירה הזולה ומשלם מס על הדירה היקרה. לאחר שבנינו תכנון מס יחדיו (בחינם במסגרת השירות שלנו), סדר המכירה היה כדלקמן:

    1. מכירת הדירה באופקים בחישוב מקל לדירת מגורים מזכה (25% מז חלקי לאחר שנת 2014).
    2. מכירת הדירה בתל אביב בפטור ממס שבח דירה יחידה (לאחר שאין לו עוד דירות מגורים פרט לזו הנמכרת).

    בחשוב לעיל, מס השבח ששילם הלקוח בסופו של דבר עמד על 10,000 ₪ בלבד. כמובן שאף אחד לא ציפה מהלקוח להבין בדיני המס ולתכנן את המכירה בעצמו (לכן אנחנו כאן), אך ישנן עורכי דין רבים שהיו מעדיפים "לבטח" לעצמם את שכר הטרחה וכלל לא היו מציעים תכנון מס זה.

    שימו לב, מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.

    תכנון מס מפחית מיסים זו השליחות שלנו והמחויבות שלנו ללקוח.

    ב. שכר טרחת עורך דין במכירת דירה ​

    רשמנו מאמר נפרד על שכר הטרחה במכירת דירה וכיצד הוא מחושב. נכסוך לכם את הקריאה (למרות שכדאי!) ונציין כי שכר הטרחה במכירת דירה לא משתנה רבות בין משרד למשרד, אך היקף השירותים משתנה מעמעותית. ראינו כבר קולגות "שפיתו" את הלקוחות בשכר טרחה נמוך באחוזים בודדים, אך בהמשך הדרך ביקשו סכומים נוספים על:

    • התעסקות במסמכי המשכנתא של הקונים.
    • מחיקת המשכנתא על הדירה.
    • פתיחת חשבון נאמנות על השם המוכרים כדי שהלקוחות שלו יקבלו כסף עבור המכירה.
    • תכנון מס להפחתת מס שבח דירה יחידה (כאשר עורך הדין יודע לספק שירות זה).
    • בדיקות רקע לרוכשים.
    • פעולות הכרחיות נוספות.

    עורכי דין ותשלומים נוספים ​

    כאמור חלק מעורכי הדין (אנחנו בטוחים ששמעתם עדויות) יחייבו אתכם להוסיף כספים לשכר טרחה באמצע ההליך (כאשר אין לכן יכולת לסרב). במקרים גרועים יותר חלק מעורכי הדין כלל לא יודעים  לתת שירותי תכנון מס (והם יגרמו לכם לשלם מס מקסימלי). לחלופין, עורכי הדין ידרשו ממכם לפנות ליועץ מס חיצוני, מה שיגדיל לכם עלויות.

    במקרה בו ייצגנו קונים של דירת 5 חדרים בירושלים, עורך הדין של המוכרים  דיווח על מכירת הדירה של לקוחו בהתאם "למרובה דירות" מה שהוביל לחיובי מס שבח בסך של 375,000 ₪, בלי פטור דירה יחידה.

    לנו זה נראה מוזר (שכן ככל שידענו, לא היו דירות מגורים נוספות למוכרים, אלא שטח אדמה בלבד), ולכן ביקשו לבצע תכנון מס גם למוכרים ובמקום עורך דינם  (עשינו ג'סטה). לאחר תכנון מס נכון הצלחנו להגדיר את הדירה כדירת מגורים "יחידה מזכה" מה שהוביל לפטור ממס שבח עבור המוכרים (0 ₪ מס)!

    זכרו – ברוב המקרים הצדדים לעסקה לא מבינים (ולא צריכים להבין) במיסוי מקרקעין. הם מקבלים את נטל המס שאומר להם עורך הדין "כגזירה משמים". חשוב לבדוק בעצמכם את נטל המס (יש מחשבונים באתר) וחשוב מכך, כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין שנותן ייעוץ מס. וכדאי שהוא יעשה זאת בחינם.
    במשרד שלנו אנו מעניקים שירות "מקצה לקצה" ומספקים סל שירותים מלא למכירת הדירה, הכולל גם תכנון מס על ידי עורך דין מיסוי מקרקעין העומד לשירותכם בחינם במסגרת שכר הטרחה למכירת הדירה.
    מס שבח דירה יחידה יגרום לכם לשלם פחות מס שבח ולהוציא פחות הוצאות לדירה
    מה יהיה שכר הטרחה שלי? שאלו אותנו.

    ג. ומה הלאה? ​

    עורך דין רכישת דירה, יקבל את פניכם ויבצע שיחת ראשונית לצורך התחלת הליך מכירת הדירה. חשוב להבין את התמונה הכוללת של העסקה כדי לתת לכם את השירות הטוב ביותר (ונטול מיסים במידת האפשר). אנחנו מבינים שפעמים רבות אתם מוכרים דירה כדי לרכוש אחת מחליפה (וכדי לעלות ברמת החיים), וחשוב לנו להתאים את תנאי קבלת התשלום על הדירה הנמכרת לתנאי התשלום לדירה הנרכשת. רשמנו מאמר נפרד על פריסת התשלומים בחוזה דירה (יד שנייה).

    לאחר מכירת דירה בפטור מס שבח דירה יחידה המוכרים יחתמו על פרוטוקול מסירה עם הקונים
    המשרד שלנו מעסיק לשירותיו רק עורכי דין בעלי השכלה כלכלית רחבה (בנוסף לרישיון עריכת דין), וזאת כדי לבחון את העסקה גם מהפן הכלכלי ונטל המס שלה. שירות זה נועד גם כדי לבחון את פריסת התשלום והתאמתו לחוזה הרכישה החדש, אם ישנו. פריסת התשלום בין החוזים חשובה מאוד, ונועדה להקל עליכם בעסקה הגדולה בחייכם – זאת המחויבות שלנו ללקוח.
    סיכום: עליכם לנסות ולהגדיר את הדירה כדירה יחידה, וכך לקבל פטור ממס שבח דירה יחידה. עורך דין מכירת דירה מומלץ יעשה זאת עבורכם.

    4. סיכום – מס שבח דירה יחידה ​

    במאמר פירטנו על מס שבח דירה יחידה, תנאיו וכן הפטור ממנו. אמנם המאמר מציג מספר "רשימות מכולת" של תנאים למימוש, אך חשוב לזכור כי במשפטים כמו במשפטים, ישנם סייגים וחריגים לכל מקרה ומקרה. בעסקאות גדולות כמו מכירת דירה, כל מקרה ייבחן לגופו וחשוב לפנות לעורך דין שיודע מה הוא עושה.

    שימו לב, מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.

    גדולת עורך הדין כאמור היא בהתאמת הפטור המתאים למוכר המתאים, וכן ניהול הליך המכירה לטובת האינטרס של הלקוח – מוכר הדירה. במשרד שלנו אנחנו מבינים שאתם אנשים עובדים, ולכן אנחנו מציעים את שירותנו גם במסלול "אין-ליין", כאשר מרבית הליך הרכישה מתבצע באופן מקוון ובשעות הנוחות לכם. המסלול ניתן ללא תשלום נוסף  כחלק מהשירות שלנו למכירת הדירה. אנו מציעים מגוון דרכי התקשרות ופריסה נוחה של שכר הטרחה.

    לדף יצירת קשר (או לוואטסאפ ).

    ייתרונות המשרד שלנו אל מול המתחרים. מאור משרד עורכי דין בית ומשפחה.