בית > מכירת דירה > העברת דירה ללא תמורה

העברת דירה ללא תמורה ​

העברת דירה ללא תמורה - הדרך לשלם פחות מס ​

העברת דירה ללא תמורה, כלומר, במתנה, היא דרך נפוצה מאוד לחסוך במס. אך האם רשויות המס לא יודעות שמדובר במהלך להפחתת מס? האם אין סכנות? האם זה אכן מפחית במיסים? כמה עולה להעביר דירה במתנה? את כל אלו נסקור במאמר שלפניכם. אפילו צירפנו בסוף המאמר מחשבון וכן חוזה לדוגמא להעברה ללא תמורה לשימוש לקוחותינו.

כותב המאמר הוא עורך דין למקרקעין ועסקאות נדל"ן התמחה בעסקאות מכר דירה (מכירה ורכישה) ותכנון מס יצירתי לטובת הפחתה במיסים. נאמר כבר עתה כי שירות תכנון מס (לרבות העברה ללא תמורה) ניתן במשרד בחינם (כלומר, ללא תמורה) במסגרת שכר הטרחה למכירת הדירה או לרכישתה.

המאמר שלפניכם מתחיל באמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר . לאחר מכן המאמר מחולק לכותרות ותתי כותרות, תמונות, טבלאות, ניווט נוח, תרשימים וסליידרים, והכול כדי שיהיה לכם נוח לקרוא. כדאי לקרוא עד הסוף, המאמר מכיל מידע וערך שאין בשום מקום אחר. קצת סבלנות ונענה על כל השאלות שלכם 🙂
עורך דין מאור גרצנשטיין, עורך דין העברת דירה ללא תמורה
מאור גרצנשטיין, עורך דין

מאמר זה עוסק בהעברת דירה ללא תמורה.

אם חיפשתם מאמרים בנושאים אחרים פנו לדפים הבאים:

המאמר העברת דירה ללא תמורה יענה על השאלות הבאות:

  1. איך ניתן להפחית מיסים ברכישת דירה?
  2. איך ניתן להשיג פטור ממס שבח במכירת דירה?
  3. האם ניתן להעביר ללא תמורה לילדים? לאחים?
  4. כמה יעלה להעביר דירה ללא תמורה?
  5. האם רשויות עשויות לבטל העברה ללא תמורה תמורה?

מאמר זה עוסק בהעברת דירה ללא תמורה.

אם חיפשתם מאמרים בנושאים אחרים פנו לדפים הבאים:

אמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר :

עסקת העברת דירה ללא תמורה מתרחשת לרוב בסמיכות למכירת דירה חדשה או רכישת דירה חדשה וכדי לחסוך במס ברכישה/מכירה, וזאת על ידי עורך דין המתמחה בכך. חשוב לזכור שעסקת העברת דירה ללא תמורה היא עסקה לכל דבר ועניין ולכן חייבת גם היא במס (מס רכישה + מס שבח). כדי לזכות בהקלה (או פטור) ממס, עסקאות העברת דירה ללא תמורה צריכות להתקיים בתוך המשפחה ובין "קרובים". לכן, חשוב לדעת מי הם קרובים:
  1. בהעברת דירה ללא תמורה בין המוסר למקבל (מס שבח)  – "בן-זוג;  הורה, הורי הורה, צאצא, צאצאי בן-זוג ובני-זוגם של כל אחד מאלה… וכן אח או אחות, לגבי זכות שקיבלו מהורה או מהורי הורה בלא תמורה או בירושה." כלומר, העברת דירה במתנה לקרובים האלו עשויה פטורה ממס שבח מהמוסר למקבל.
שימו לב שהעברה ללא תמורה בין אחים מוגבלת יותר!
  1. מס רכישה שצריך לשלם המקבל (מס רכישה)  – "קרוב –  בן זוג, לרבות מי שהיה בן זוג במשך ששה חדשים שקדמו למכירת זכות במקרקעין, הורה, צאצא, בן-זוגו של צאצא, אח ואחות".כלומר, העברת דירה ללא תמורה לקרובים האלו עשויה לזכות במס רכישה מקל.
שימו לב להגדרות השונות! ומה אחרי שהעברנו דירה אחת (או יותר) ללא תמורה? ההטבה במס היא ברכישה או במכירה של דירה נוספת:
  1. במכירת דירה  – להפחית את מס השבח החל על הדירה אותה המוכרים מתכוונים למכור, אם בזמן מכירת הדירה הם מחזיקים בדירה נוספת. בהעברת דירה ללא תמורה ל-"קרוב" המוכרים נשארים עם דירה אחת בלבד וזוכים להקלה (ואולי פטור) במס השבח.
  2. רכישת דירה  – להפחית את מס הרכישה על הדירה החדשה אותה מתכוונים הקונים לרכוש, אם בזמן רכישת הדירה מחזיקים הרוכשים דירות נוספות. בהעברת דירה ללא תמורה ל-"קרוב" המוכרים נשארים עם דירה אחת וזוכים להקלה (ואולי פטור) במס הרכישה.
חשוב לציין שיש הגבלות נוספות מעבר להגדרת "קרוב", למשל, תקופת צינון  – משך הזמן בו לא ניתן למכור את הדירה שהועברה במתנה בפטור במס שבח (ככל ותירצו בסופו של דבר למכור את הדירה שהתקבלה במתנה). בנוסף, ישנם סעיפים בחוק שיכולים לבטל בדיעבד העברה ללא תמורה כאשר רשויות המס חושדות בפעולה (כלומר, כאשר לא עושים זאת נכון). לאחרונה אנחנו עדים לפסק דין חדש שביטל למפרע העברה ללא תמורה, ובכך הזיק נזק של ממש למשפחה המעבירה. מדובר בפסק דין קיצוני (עם נסיבות טראגיות משלו), אשר מדגיש את יכולת רשות המיסים לראות בהעברה ללא תמורה כאילו נעשתה לצרכי קיזוז מס בלבד ולבטלה בהתאם לכך. פסק דין זה מדגיש את החשיבות הגדולה של העברה ללא תמורה, אותה נעשה רק עם המומחים (קראו על זה עוד במאמר).

כאמור עסקאות העברת דירה ללא תמורה יתבצעו על ידי עורך דין העוסק בעסקאות מכר דירה לפני המכירה או הרכישה, ולצורך הפחתת המס. למשרד ניסיון רב בתכנון מס בהתאם לצרכי הלקוח ושירות זה ניתן לללקוחות בחינם במסגרת הסכם מכר דירה (רכישה או מכירה).

מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.

למידע והתקשרות בקשו שיחה חוזרת (או שלחו לנו וואטסאפ ).

המאמר העברת דירה ללא תמורה יענה על השאלות הבאות:

  1. איך ניתן להפחית מיסים ברכישת דירה?
  2. איך ניתן להשיג פטור ממס שבח במכירת דירה?
  3. האם ניתן להעביר ללא תמורה לילדים? לאחים?
  4. כמה יעלה להעביר דירה ללא תמורה?
  5. האם רשויות עשויות לבטל העברה ללא תמורה תמורה?
כותרות במאמר העברת דירה ללא תמורה:
    Add a header to begin generating the table of contents

    1. העברת דירה ללא תמורה – איך חוסכים במיסים? ​

    העברת דירה ללא תמורה נכנסת לתוך קטגוריית תכנון מס לקראת רכישת דירה או מכירת דירה ונחשבת תכנון מס לגיטימי  אם היא נעשית נכון. חשוב להכיר את האפשרות הזו בבואנו למכור דירה קיימת או לרכוש דירה חדשה כחלק מתכנון המס בעסקה.

    א. מיסים עיקריים בעסקאות נדל"ן (דירות) ​

    כדי לחסוך במיסים בעקבות עסקאות נדל"ן כדאי לדעת קודם מה וכמה אנחנו מנסים לחסוך.  המס בדירות מגורים נחלק לשני סוגי מס עיקריים בהתאם למה שאנחנו רוצים לעשות עם הדירה:

    • מס שבח – כאשר מוכרים דירה  המוכרים יתבקשו להראות תשלומי מס שבח לצורך העברת הבעלות לרוכשים. שיעור מס השבח החל במכירת דירת מגורים יכול להגיע עד ל-25% מהרווח בעסקה, ואת זה אנו מנסים לחסוך.
    • מס רכישה – כאשר רוכשים דירה  הקונים ידרשו להראות תשלומי מס רכישה, החלים על כל העסקה. שיעור מס הרכישה החל ברכישת הדירה יכול להגיע למדרגה של עד-10% ממחיר הרכישה, ואת המס הנ"ל ננסה לחסוך ברכישת הדירה החדשה.

    רשמנו רבות על מס השבח ומס הרכישה באתר ועל הפטורים מהם. חשוב לציין כי העברת דירה ללא תמורה היא רק אחת מתכנוני המס האפשריים בעסקאות מכר דירת מגורים. אנחנו ממליץ בחום לקרוא מאמרים אלו באתר לפני קריאה של מאמר זה (כאמור, ראשית צריך לדעת מה אנחנו מנסים לחסוך). באתר תמצאו גם מחשבונים מתאימים.

    ב. חסכון במס השבח במכירת דירת מגורים ​

    כאמור, במכירת דירה חל מס השבח ואי אפשר להעביר דירה בלעדיו. מס השבח על דירות מגורים יכול להאמיר עד ל-25% ויותר מהרווח בעסקה ("השבח") ולכן החוק קובע שני אפשרויות שונות לתשלום המס:

    • מס שבח "רגיל" לדירות מגורים – כאמור, תשלום מס רגיל למכירת דירות מגורים. ללא פטור מיוחד או הקלות כאלו ואחרות.
    • מס שבח "פטור" לדירות מגורים – מסלול מס שבח המזכה בפטור מלא ממס השבח. במסלול הפטור ממס שבח ישנם פטורים מגוונים, כאשר הנפוץ ביותר הוא פטור ממס שבח דירה יחידה.

    לפיכך, כאשר המוכרים יבקשו למכור את דירתם הם ירצו (מאוד אפילו) לעבור מתשלום מס שבח מלא, לפטור מלא ממס השבח. כתבנו עוד על כך במאמר על חישוב מס שבח – צעד אחר צעד. עורך הדין המייצג את המוכרים בעסקה יתכנן מס ועשוי להיעזר בהעברת דירה ללא תמורה כדי לזכות את לקוחותיו בפטור ממס שבח. יש לציין כי שירות זה לא ניתן בכל משרדי עריכת הדין.

    העברת דירה ללא תמורה עשויה לחסוך לכם במס השבח לתשלום ולתת לכם פטור ממס השבח

    שירות ייעוץ מס לעיל ניתן במשרד שלנו למוכרי דירות מגורים בחינם במסגרת שכר הטרחה למכירת הדירה.

    ג. חסכון במס הרכישה בקניית דירת מגורים

    ברכישת דירה נטל המס עשוי להיות אף כבד יותר מהמס במכירת דירה. אמנם המס יכול להגיע עד ל-10% ולא 25% כמו מס השבח, אך מס הרכישה ממוסה מכל התשלום עבור הדירה (מכל מחיר הדירה) ולא מהרווח בלבד. לכן גם ברכישת דירה יש שתי אפשרויות מס:

    1. מס רכישה "רגיל" לדירות מגורים מזכות – שומת תשלום מס מלאה בהתאם למדרגות מס רכישה "דירה נוספת". במסלול זה מס הרכישה משולם "מהשקל הראשון", אין פטור, והקלות ניתנות (אם ניתנות) רק לקבוצות אוכלוסייה מסוימות (נכים, עיוורים, משפחות לחללים וכד'). קראו עוד על מס רכישה דירה שניה כאן.
    2. מס רכישה במסלול "פטור" לדירות מגורים מזכות – פטור ממס עד סכום מסוים, או מדרגות מס "דירה יחידה". גם במסלול זה מס הרכישה מחושב באחוזים (%) ובמדרגות (בדומה למס הכנסה). אלא שבמסלול זה רכישת הדירה פטורה ממס רכישה עד לגובה המדרגה הראשונה (1,919,155 ש"ח לערך) ולאחר סכום זה חלות מדרגות מס רכישה מקלות במיוחד. קראו עוד על חישוב מס הרכישה כאן.
    מדרגות מיסוי המקרקעין משתנות בכל שנה ב- 15.1. לכן יש לוודא איזו מדרגה רלוונטית לכם בהתאם לתאריך שבו בצעתם את העסקה.
     
    אשר על כן, עורך דין טוב לקניית דירה בוחן אפשרות להעביר דירה אחת (או כמה) ללא תמורה טרם רכישת הדירה החדשה, ובכך לזכות את לקוחותיו במעבר ממסלול מס רכישה דירה "נוספת" למסלול מדרגות מס רכישה דירה "יחידה". רק וודאו שזה חלק משכר הטרחה של עורך הדין!
    העברת דירה ללא תמורה חוסכת לכם מס רכישה יקר
    עורך דין מומלץ לרכישת דירה ידע לתכנן מס בעסקת הרכישה לצורך הפחתת מס הרכישה בקניית דירת המגורים. תכנון אפשרי אחד כאמור הוא העברה ללא תמורה. שירות תכנון מס מקדים זה ניתן במשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה בחינם  במסגרת שכר הטרחה לרכישת הדירה.
    העברת דירה ללא תמורה והחזר מס רכישה
    העברת דירה ללא תמורה היא פעולה שמתבצעת קודם לרכישת הדירה או למכירתה, וזאת כדי לחסוך לכם במס.

    2. כמה עולה העברת דירה ללא תמורה? ​

    לאחר שסקרנו כמה אנחנו יכולים לחסוך, נעבור לסקור את עלויות ההליך כדי לבחון האם העברת דירה ללא תמורה אכן כדאית לנו. יש לציין כי רשויות המס רואות בהעברת דירה תמורה כעסקה לכל דבר, בדיוק כמו העברת דירה שכן בתמורה (כלומר, מכירת דירה). לכן, בעוד שעל פניו אין תחלופת כספים (או טובות הנאה אחרות) לרכישת הדירה, רשויות המס ממסות את העסקה כמו עסקת מכר רגילה ויכול להיות שאף תהיה יקרה יותר מהמס שניסינו לחסוך.

    מתי המהלך כן כדאי כלכלית? כאשר מעבירים דירה ללא תמורה ל-"קרוב"  בהתאם להגדרת החוק בעניין מס השבח והתקנות בעניין מס הרכישה.

    כלומר, בעוד שהעברה ללא תמורה לאדם "זר" ככל הנראה לא תטיב כלכלית, העברת דירת מגורים ללא תמורה ל-"קרוב" אכן עשויה להוזיל עלויות (כמו שציינו בפרק הקודם). אשר על כן, יש להתחיל בבחינת הגדרת "קרוב" לעניין מס השבח ומס הרכישה.

    גם להסכם העברת דירה ללא תמורה יש עלויות, וחשוב לבחון מבעוד מועד שהעלויות נמוכות והחיסכון הצפוי במס

    א. מס השבח החל על העברה ללא תמורה ​

    סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין עוסק במס השבח  בהעברות דירה ללא תמורה. להלן תוכן הסעיף:

    הגדרת קרוב לעניין העברה ללא תמורה לקרוב (מס השבח : סעיף 62)

    "מכירת זכות במקרקעין והקניית זכות באיגוד ללא תמורה מיחיד לקרובו – יהיו פטורים ממס; לעניין זה, "קרוב" – קרוב כאמור בפסקאות (1) ו-(2) להגדרה "קרוב" שבסעיף 1, וכן אח או אחות, לגבי זכות שקיבלו מהורה או מהורי הורה בלא תמורה או בירושה."

    כלומר, נזכה בפטור מלא ממס השבח כאשר נעביר דירה ללא תמורה לאחד מהגורמים הבאים ולהם בלבד:
    1. "קרוב" – בהתאם לחוק מדובר בבן/ת זוג, הורה, סבים וסבתות, ילדים, נכדים, ילדי בן/ת הזוג וכן בני הזוג של כל אחד מאלו.
    2. "אח או אחות" – רק כאשר הדירה המועברת מקורה בירושה או במתנה אחרת.
    לכן, ניתן לשקול בחיוב שימוש בהעברת דירה ללא תמורה כתכנון מפחית מס רק  כאשר העברת הדירה היא לאחד מאלו.

    ב. מס הרכישה החל על העברה ללא תמורה ​

    סעיף 20 לתקנות מס רכישה עוסק בעברת דירה ללא תמורה לעניין מס הרכישה. להלן תוכן הסעיף:

    הגדרת קרוב לעניין העברה ללא תמורה לקרוב (מס הרכישה : סעיף 20)

    "במכירת זכות במקרקעין ללא תמורה מיחיד לקרובו, יהיה מס הרכישה שליש ממס הרכישה הרגיל."

    כלומר, מקבל הדירה במתנה ישלם שליש  מס רכישה בלבד כאשר הוא מקבל דירה מאלו למטה ורק מהם:
    1. "קרובו" – בן/ת זוג (כולל בן/ת זוג לשעבר עד לחצי שנה מהעברת הדירה במתנה), הורה, ילדים ובני זוגם, נכדים ובני זוגם, אח ואחות.

    הגדרת קרוב להעברת דירה ללא תמורה מס השבח ומס הרכישה

    קרבה האם מקבל הדירה הוא "קרוב" לעניין חוק מס שבח? האם מקבל הדירה הוא "קרוב" לעניין תקנות מס הרכישה?
    בן/ת זוג
    כן
    כן
    הורה
    כן
    כן
    בן/ת זוג של הורה
    כן
    לא
    הורי הורה
    כן
    לא
    בן/ת זוג של הורי הורה
    כן
    לא
    צאצא
    כן
    כן
    בן/ת זוג של צאצא
    כן
    כן
    אח/ות
    כן - רק אם קיבלו מהורה או הורי הורה ורק אם מקורה בירושה או במתנה
    כן
    הורה של בן/ת הזוג
    לא
    לא
    צאצא של בן/ת הזוג
    כן
    לא
    לכן, ניתן לשקול בחיוב שימוש בהעברת דירה ללא תמורה כתכנון מפחית מס רק כאשר העברת הדירה היא מיחיד ל"קרוב" בהתאם להגדרת מס הרכישה ולהגדרת מס השבח לעיל. אמנם עדיין נשלם שליש מס רכישה, אך מדובר בהטבת מס משמעותית ממצב בו תשלם המשפחה מס שבח מלא על המכירה + מס רכישה מלא על הרכישה.

    כל העברות דירה אחרות חייבות במס בדיוק כמו מכירות דירה רגילות ואינן משתלמות כלכלית (שהרי, עסקינן בחסכון תשלום מיסים).

    נבקש להביא דוגמה מעניינת ממקרה מהמשרד: משפחת יעקובוביץ (רחל ובן זוגה) מבאר-שבע ביקשו לרכוש דירה נוספת בעלות של 1,500,000 ₪. לבני הזוג הייתה דירה בבעלותם ולצורך רכישת דירה נוספת עמדו בפניהם האפשרויות הבאות:

    אפשרות א': רכישת דירה נוספת תוך תשלום מס רכישה מלא לדירה נוספת – 8% מהשקל הראשון. עלות: 120,000 ₪ מס רכישה (בהתאם למדרגות מס הרכישה שהיו באותה עת).

    אפשרות ב': תכנון מס יצרתי – העברת הדירה הנוכחית שלהם ללא תמורה ל-"קרוב" (בנם בן ה-21) בפטור ממס שבח ואז רכישת דירה נוספת במס רכישה לפי מדרגות המס המופחתים לדירה יחידה – 0 ₪ מס רכישה.

    בהעברה ל-"קרוב" (בנם של הזוג) קיבלו הזוג פטור ממס שבח וכן פטור ממס רכישה (לבן לא הייתה דירה נוספת) – 0 ₪ מס רכישה ו- 0 ₪ מס שבח.

    מדובר בחסכון מס של 120,000 ₪ במיסים! ביצענו יחדיו העברה ללא תמורה במסגרת רכישת הדירה החדשה (וללא תשלום נוסף).

    ג. מחשבון מס העברת דירה ללא תמורה לשימושכם

    כאמור יש לראות מתי העברה ללא תמורה כדאית כלכלית ומתי לא, והכל בהתאם להגדרות החוק השונות. חשוב לשים לב להבדלים בהגדרות השונות מאחר ובהחלט ישנה סיטואציה בה ה-"קרוב" יחשב לקרוב בהתאם למס השבח אך לא  יחשב קרוב לעניין מס הרכישה (ואז הכדאיות הכלכלית בתכנון המס נפגעת).

    לנחיותיכם צירפנו מחשבון מס העברת דירה ללא תמורה כאשר הדירה עוברת ללא תמורה מאדם לקרוב  בהתאם לשתי הגדות החוק השונות. כזכור, מדובר בפטור מלא ממס השבח ותשלום של שליש מס רכישה (ממס הרכישה הרגיל).

    למחשבון העברת דירה ללא תמורה מאדם ל-"קרוב" בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) וכן לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה).

    אז הכל ורוד? ובכן, לא. קראו בהמשך על הסנקציות בהעברה ללא תמורה. 

    הקפידו לחשב מבעוד מועד את עלויות העברת דירה ללא תמורה, ובדקו אם זה משתלם

    3. האם העברה ללא תמורה מסוכנת?

    העברת דירה ללא תמורה היא טרחה לא קטנה. אלו מקצת סדר הפעולות שנידרש להן:

    • חישוב המס ללא העברה ללא תמורה
    • חישוב המס לאחר העברה ללא תמורה
    • חישוב עלויות העברה ללא תמורה
    • מציאת "קרוב" שניתן לסמוך עליו
    • חתימה על "הסכם שימוש" (כשצריך)
    • רישום הערת אזהרה לטובת נותן המתנה (כשצריך)
    • ועוד

    האם המהלך כדאי כלכלית? האם רשויות המס לא "יתעוררו" יום אחד ויבקשו לבטל את הסכם העברה ללא תמורה תוך טענה שכל מטרתו הינה חסכון במס? הן בהחלט יכולות לעשות כן, ולכן חשוב לבצע זאת אצל עורך דין למקרקעין המתמחה בכך.

    א. תקופת צינון למכירת הדירה שהועברה ​

    רשויות המס חושדות באופן טבעי מהעברות דירה ללא תמורה, ולכן גם הציבו סנקציה לצידה – הדירה שהועברה ללא תמורה תהיה מוגבלת במכירתה, וניתן יהיה לקבל פטור ממס שבח בגין מכירתה רק לאחר תקופות זמן ארוכות יחסית (שלוש או ארבע שנים). כלומר, את הדירה המועברת ללא תמורה לא ניתן יהיה למכור בפטור ממס שבח (גם אם יש זכאות כזו) טרם יחלפו התקופות הבאות:

    אחרי כמה זמן אפשר למכור דירה שהתקבלה ללא תמורה?

    • 3 שנים  מהעברת הבעלות אם מקבל הדירה גר בפועל בדירה.
    • 4 שנים מהעברת הבעלות אם מקבל הדירה לא התגורר בעצמו בדירה (למשל, דירה מושכרת).

    3

    4

    • אם ילד מתחת לגיל 18 קיבל דירה ללא תמורה – מניין הימים מתחיל להיספר בהגיעו לגיל 18, כלומר לא ניתן למכור את הדירה שהוא הבעלים שלה (כאשר קיבל אותם במתנה) בפטור ממס שבח בכל תקופתו כקטין ואף לאחר מכן בהתאם לתקופת הצינון (שלוש או ארבע שנים).
    לכן, חשוב לתכנן נכון מעבר של דירות מגורים ללא תמורה שכן יש הגבלה מסוימת במכירתן. חשוב לציין כי ניתן  למכור את הדירות הללו אך ללא פטור ממס שבח (בהתאם לרשימת הפטורים במאמרים באתר).

    מבולבלים? הכנו לכם סימולטור מכירת דירה שהתקבלה ללא תמורה, כדי שתדעו מתי ניתן למכור את הדירה שהועברה ללא תמורה.

    ב. התא המשפחתי הגרעיני והשפעותיו ​

    בהמשך לסעיף הקודם, סעיף זה עוסק בהעברת דירה ללא תמורה בתוך התא המשפחתי הגרעיני (לבנ/ת הזוג ולילדים). בהתאם להוראות החוק:

    • כל הדירות ברשות המשפחה הגרעינית (ככלל) נספרות יחדיו לצורך הגדרות החוק לפטורים והנחות במס.
    • לעיתים גם העברת כספים במתנה (50% לפחות) יכולה להיחשב כמתן "דירה" במתנה.

    סעיפים אלו אולי נראים טריוויאליים בתחילה, אך יש להם השפעה ישירה על הכדאיות של העברת דירה ללא תמורה על תכנון המס כפי שצוין במאמר:

    • אם מעביר הדירה ללא תמורה מעביר דירה לילדו (מתחת לגיל 18 ואינו נשוי) המעביר עדיין יחשב לבעלים של אותה דירה לצורך חישוב מס הרכישה, ברכישת דירה חדשה או חישוב מס השבח במכירת דירה קיימת (ואז אין טעם בהעברה ללא תמורה).
    • אם מעביר הדירה ללא תמורה מעביר דירה לבנ/ת הזוג המעביר עדיין יחשב לבעלים של אותה דירה לצורך חישוב מס הרכישה, ברכישת דירה חדשה או חישוב מס השבח במכירת דירה קיימת (ואז אין טעם בהעברה ללא תמורה).
    • אם נותן המתנה מעביר כספים לרכישת דירה (מעל 50% מהשווי) לאחד מילדיו, מעביר הדירה ללא תמורה יכול להיחשב כמעביר דירה במתנה (ולא כספים בלבד) ותקופת הצינון תחל גם על הדירה החדשה שנרכשה.

    אלו הן רק חלק מהסנקציות בהעברת דירה ללא תמורה בהקשר של התא המשפחתי הגרעיני, ויש לבחון כל מקרה לגופו על ידי עורך דין רכישת דירה המתמחה בכך (אצלנו הייעוץ הראשוני ניתן ללא תשלום).

    ג. העברה ללא תמורה ורשות המיסים

    בהתאם לסמכות הנתונה לרשות המיסים, כאשר הרשות משוכנעת שהעברה ללא תמורה נעשתה אך ורק כדי להתחמק ממס, עומדת לה הזכות לבטל את ההעברה בדיעבד. במצב שכשזה יכול והמעבירים יסתמכו על העברה ללא תמורה לצורך הפחתה במיסים (בהתאם לניתוח לעיל), אך בסופו של יום ישרשו לשלם מס מלא בתוספת קנסות, פיגורים וריביות.

    בפסק דין שניתן לאחרונה (בר"ע 24989-09-18 שמרת ואח' נ' מנהל מיסוי מקרקעין אזור טבריה) נעשתה העברה ללא תמורה להורה כדי לזכות בפטור ממס הרכישה בקניית דירה חדשה, וכן פטור ממס שבח במכירת הדירה הישנה.

    שנתיים וחצי  לאחר העברת הדירה החליטה ועדת ערר כי יש לבטל את עסקת העברה ולחייב את המשפחה הרוכשת/מוכרת בתשלומי מס רכישה ומס שבח מלאים. המשפחה שילמה מאות אלפי שקלים (כולל הוצאות משפט, ריבית, הצמדה, קנסות וכד') מאחר ורשות המיסים ראתה את העברת הדירה ללא תמורה כעסקה שכל מטרתה היא התחמקות ממס.

    חשוב לציין כי נסיבות המקרה קיצוניות ביותר (וטראגיות מאוד), ובדרך כלל רשות המיסים לא ממהרת לבטל עסקאות מתנה.

    פסק דין זה מדגיש את החשיבות הרבה של חתימה על הסכם העברה ללא תמורה עם מומחים המתמחים בכך. אל תפנו לחבר, חבר של חבר, שכן מהבניין וכד'. מדובר בנושא רגיש שנמצא על התפר בין דיני הנדל"ן לדיני מיסים והחיסכון בשכר טרחה (שגם הוא מוטל בספק) לא שווה את זה.

    ד. הסכם העברת דירה ללא תמורה לשימושכם

    הסכם העברה ללא תמורה יערך על ידי עורך דין נדל"ן ויכלול הסכם מדויק שיכלול את כל הפרטים הנדרשים. בנוסף, לצורך השלמת העברה נדרוש גם:

    • דיווח למס שבח.
    • הערת אזהרה על הדירה לטובת מקבל המתנה.
    • תשלום למס רכישה (שליש, אם העברה היא ל-"קרוב").
    • ייפוי כוח בלתי חוזר.
    • אגרות ומסמכים נוספים במידת הצורך.

    המלצת המשרד היא עריכת שני מסמכים נפרדים – של נותן הדירה ומקבל הדירה בתצהיר. לכן, ככל והרוכשים או המוכרים החליטו להעביר דירה ללא תמורה  לצורך תכנון מס יש לפנות לעורך דין למכירת דירה לצורך צירוף המסמכים ולהעביר את הזכויות למקבל המתנה לפני המכירה או הרכישה העתידית. פעולה זו דורשת זמן ולכן יש לפנות זמן רב ככל הניתן מראש. עסקאות העברה ללא תמורה בדרך כלל מתבצעות באמצעות ייצוג שני הצדדים בעסקת מקרקעין.

    לצורך הסבר המאמר בלבד צירפנו הסכם העברת דירה ללא תמורה לדוגמא, וכן תצהירים מתאימים

    ה. שכר טרחת עורך דין

    אמנם המאמר עוסק בהעברת דירה כחלק מתכנון מס לרכישת דירה או מכירת דירה אחרת, אך בהחלט יש מצבים בהם אדם יבקש להעביר נכס ללא תמורה ללא כל קשר לעסקה אחרת אותה הוא רוצה לבצע (למשל, העברת דירה במתנה לילדים).

    שכר הטרחה להעברת דירה ללא תמורה במקרה הזה משתנה ממשרד למשרד, אך הוא דומה לשכר הטרחה להעברת דירה שאינה במתנה (כלומר, מכירת דירה). רשמנו מגוון מאמרים על שכר הטרחה בענף כולו ובמשרדנו, ואנחנו יותר ממזמינים אתכם לקרוא באתר (יש גם מחשבונים לעניין זה).

    תצהיר העברת דירה ללא תמורה הוא חלק מסט המסמכים הנדרשים לאישור ההעברה
    באשר להעברת דירה ללא תמורה כחלק מתכנון המס בעסקה, משרדים רבים (רובם המוחלט) רואים בהעברה זו כמכירה לכל דבר ולכן ידרשו שכר טרחה בנפרד לפעולה זו. במשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה תכנון מס יצירתי הוא חלק מהמחויבות שלנו ללקוחות, ושירותים נלווים לתכנון המס, לרבות העברה ללא תמורה, ניתנים בחינם במסגרת שכר הטרחה להסכם המכר (מכירה או רכישה).
    העברת דירה ללא תמורה היא חלק משמעותי מעבודת עורך הדין לקראת החסכון שלכם במס. התייעצו בהתאם!

    4. סיכום – העברת דירה ללא תמורה

    לסיכום, במאמר הסברנו את הייתרונות הגלומים והחיסכון האפשרי במיסים בהעברת דירה ללא תמורה ככלי לגיטימי לתכנון מס ברכישה או מכירת דירה. פירטנו את הגדרת "קרוב" בהתאם לחוק כמשפיע על מס השבח ומס הרכישה. זאת ועוד פירטנו את ההשלכות על מקבל הדירה ויכולת הרשויות לבטל העברה ללא תמורה שנעשתה לא כנדרש.

    משרדנו מתמחה בעסקאות רכישת דירה ומכירת דירה, וכפועל יוצא מכך גם בעסקאות העברה ללא תמורה כחלק מהפעילות שלו בעסקאות מכר. המשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מעמיד ללקוחותיו שלל אמצעי תקשורת ופריסה נוחה לתשלומים של שכר הטרחה. המשרד שלנו מעניק תכנון מס (בין השאר, העברת דירה ללא תמורה) בשיחה אישית המיועדת לעניין זה וכל זאת ללא תשלום נוסף ובמסגרת שכר הטרחה למכירת דירה או לרכישת דירה.

    לדף יצירת קשר (או לוואטסאפ ).

    ייתרונות המשרד שלנו אל מול המתחרים. מאור משרד עורכי דין בית ומשפחה.