בית > מיסים במכירת דירה > פטור ממס רכישה

פטור ממס רכישה ​

פטור ממס רכישה דירה – איך משיגים אותו וכמה משלמים?

אלו הרוכשים דירת מגורים נדרשים לשלם מס על הרכישה החדשה – "מס רכישה". מס רכישה ברכישת דירת מגורים מחושב באחוזים (%) ובמדרגות מס (בדומה למס הכנסה). המס יכול להיות כבד מאוד ולהאמיר עד ל-10% ממחיר הרכישה  ואף יותר! מכאן החשיבות הגדולה לבחון פטור ממס הרכישה עם עורך דין המתמחה בכך. לאחר קריאה של מאמר זה גם אתם תדעו איך עושים זאת. כותב המאמר הוא עורך דין המתמחה בחוזי רכישת דירה (חוזה מכר) ובעל מומחיות מיוחדת במיסוי מקרקעין לצורך הפחתת המס בקניית הדירה. במשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה רוכשי דירה לא משלמים על ייעוץ מס לצורך השגת פטור ממס רכישה  ושירות זה ניתן בחינם במסגרת שכר הטרחה לרכישת הדירה.
המאמר שלפניכם מתחיל באמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר . לאחר מכן המאמר מחולק לכותרות ותתי כותרות, תמונות, טבלאות, ניווט נוח, תרשימים וסליידרים, והכול כדי שיהיה לכם נוח לקרוא. כדאי לקרוא עד הסוף, המאמר מכיל מידע וערך שאין בשום מקום אחר. קצת סבלנות ונענה על כל השאלות שלכם 🙂
עורך דין מאור גרצנשטיין מתמחה בפטור ממס רכישה
מאור גרצנשטיין, עורך דין

המאמר פטור ממס רכישה יענה על השאלות הבאות:

  1. כמה משלמים ברכישת דירה?
  2. איך מקבלים פטור ממס רכישה?
  3. האם יש מס רכישה על קניית דירה ראשונה?
  4. איך מחשבים את מס הרכישה?
  5. מהם התנאים לפטור ממס רכישה?

אמ;לק ארוך מדי; לא קראתי – תקציר המאמר

מס הרכישה הוא תשלום מס שעל הקונים לשלם לצורך העברת הבעלות בדירה החדשה על שמם. פטור ממס רכישה ניתן בדרך כלל  על ידי מדרגות מס רכישה דירה "יחידה" כאשר המדרגה הראשונה כוללת 0% תשלום מס (כלומר, פטור ממס רכישה) עד סכום של 1,978,745 ₪.

מדרגות מס רכישה דירה יחידה ללא זכויות בניה (נכון לשנת 2024):

  • מדרגות מס רכישה דירה לדירה "יחידה" ללא זכויות בניה (נכון לשנת 2024):
  • 0% מס רכישה עד לסכום דירה של 1,978,745 ₪ בקירוב – פטור ממס רכישה.
  • על חלק השווי העולה על 1,978,745 ₪ ועד 2,347,040 ₪ – 3.5%.
  • על חלק השווי העולה על 2,347,040 ₪ ועד 6,055,070 ₪ – 5%.
  • על חלק השווי העולה על 6,055,070 ₪ ועד 20,183,565 ₪ – 8%.
  • על חלק השווי העולה על 20,183,565 ₪ – 10%.
  •  

מה קורה אם הרוכשים אינם זכאים לחישוב דירה "יחידה"?

ישנם בחוק פטורים והקלות נוספים ועורך דין מומלץ למקרקעין ידע להתאים פטור למקרה  (במקרה ויש אחד בספר החוקים). בנוסף, במקרים מסוימים ניתן לבצע תכנון מס יצירתי טרם  החתימה על חוזה רכישת הדירה, וזאת כדי לעמוד בתנאי דירה "יחידה" ולזכות בפטור ממס רכישה בסופו של דבר. פעולה אפשרית אחת היא העברת דירה במתנה לקרוב.

פעולות אלו שמשמעותן היא התאמת פטור מתאים עבורכם ותכנון מס יצירתי, הן חלק חשוב מעסקת המקרקעין והדרך שלכם לשלם פחות מס. חשוב לוודא מראש שפעולות אלו כללות בשכר הטרחה של עורך הדין (בדרך כלל הן לא). במשרד שלנו שירותים אלו ניתנים ללא תשלום נוסף במסגרת שכר הטרחה לרכישת הדירה: הכל כדי להשאיר לכם עוד כסף לרהיטים.

למידע והתקשרות בקשו שיחה חוזרת (או שלחו לנו וואטסאפ ).

המאמר פטור ממס רכישה יענה על השאלות הבאות:

  1. כמה משלמים ברכישת דירה?
  2. איך מקבלים פטור ממס רכישה?
  3. האם יש מס רכישה על קניית דירה ראשונה?
  4. איך מחשבים את מס הרכישה?
  5. מהם התנאים לפטור ממס רכישה?
כותרות במאמר פטור ממס רכישה:
    Add a header to begin generating the table of contents

    1. פטור ממס רכישה - הקדמה ​

    בקניית דירת מגורים הקונים המאושרים יידרשו לשלם מס רכישה למדינה בשיעור המחושב באחוזים (%) ממחיר הדירה. מטבע הדברים, ככל שהדירה יקרה יותר כך מס הרכישה גבוה יותר. מס הרכישה הוא מס חובה  בכל רכישות הדירה בהתאם להגדרתן בחוק (אלא אם כן יש פטור ממס רכישה או חריגים מיוחדים). מס הרכישה נפוץ גם עסקאות אלו:

    עסקאות אלו כולם חייבות במס רכישה, ועל עורך הדין שלכם לעשות ככל יכולתו להפחית לכם את מס הרכישה, מצאו עורך דין שאכפת לו. אחד הכלים שעורך דין מומלץ לקניית דירה משתמש בו הוא התאמת פטור מתאים ממס: לשם כך התכנסנו.

    א. אישור תשלומי מס רכישה ​

    בהליך רכישת הדירה עורך הדין שלכם ידווח לרשויות המס על "שומה עצמית למס רכישה דירה" או לחלופין, על פטור ממס רכישה (בתקווה לאחרון ולא לראשון). דיווח זה צריך להישלח עד 30 ימים ברגע החתימה על חוזה קניית דירת המגורים, ולא – הקונים יחויבו בקנס. לכן וודאו שעורך הדין מדווח בזמן!

    לאחר הדיווח יש לשלם את מס הרכישה בהתאם לשומה העצמית של עורך הדין. בשלב מאוחר יותר (עד שמונה חודשים מהדיווח) השומה העצמית תיבדק. זהירות, תשלום מס הרכישה עלול לגדול אם בוחן השומה מטעם רשות המיסים יחשוב שהשומה העצמית שגויה. כדי למנוע טעויות כאלו כדאי לפנות מראש לעורך דין קניית דירה שיודע מה הוא עושה. אישורי תשלום שומה עצמית נדרשים לצורך העברת הבעלות בדירה על שם הקונים ולא ניתן להעביר בעלות בדירה ללא אישורים אלו. בשלב השומה העצמית עורך הדין שלכם ידווח על פטור ממס אם מגיע לכם אחד.

    ב. דירת מגורים ראשונה או שניה?

    כפי שנגלה בהמשך מס הרכישה מחושב במדרגות מס רכישה (בדומה למס הכנסה), אך המדרגות עצמן משתנות בהתאם להגדרה המשפטית של הנכס הנרכש. לכן, טרם  השגת פטור ממס רכישה יש להבין קודם מה רוכשים:
    • דירת מגורים "יחידה"  – מדרגות מס מקלות במיוחד, בהם יש פטור ממס רכישה (0% מס במדרגה הראשונה). קראו על כך עוד במאמר שלנו על מס הרכישה בדירה יחידה.
    • דירת מגורים "נוספת"  – החוק רואה דירות מגורים נוספות כדירות מגורים להשקעה, ולכן מס הרכישה גבוה במיוחד. מדרגת המס הראשונה מתחילה  מ-8% אחוזי מס (לאחרונה צומצמה המדרגה ל-5% מס רכישה). קראו על כך עוד במאמר שלנו על מס הרכישה בדירה שניה. בחישוב מס רכישה בדירת מגורים נוספת אין פטור.
    • נכס שאינו דירת מגורים  – ככלל, ממוסה גם הוא במס רכישה במדרגה אחת של -6% מס רכישה. בדקו את הסימולטור שלנו למס הרכישה אם זה המצב. בחישוב מס רכישה לנכסים שאינם דירת מגורים אין פטור.
    דירה "יחידה"
    מס רכישה מופחת ופטור ממס רכישה
    דירה "נוספת"
    מס רכישה גבוה וללא פטור ממס רכישה
    מדרגת הפטור נמצאת רק בחישוב המיוחד למס הרכישה לדירה יחידה/ראשונה. במשך השנים רוכשים רבים ניסו להגדיר את הנכס הנמכר כ-"דירה יחידה" גם אם הם לא ממש קונים דירה (משרד, מחסן, חנות וכד'). זאת כדי לחסוך במס הרכישה. רשות המיסים שמה לזה סוף, ונכון להיום יש לבחון האם הדירה אכן נחשבת ל-"דירת מגורים" בהתאם להגדרות החוק.

    חושבים שאתם קונים דירת מגורים? תחשבו שוב. 

    ג. הגדרת דירת מגורים לעניין מס רכישה

    כדי לבחון פטור ממס רכישה יש לבחון כאמור האם הנכס הנרכש נחשב לדירת מגורים בהתאם להגדרת החוק. למזלנו, ההגדרה הרלוונטית גמישה יותר מפטור דירה יחידה במס השבח (המס במכירת הדירה), וכדאי לנצל זאת. עורך הדין שלכם ידע לייעץ בהתאם האם הדירה הנרכשת אכן תזכה לחישוב מקל במס הרכישה.

    הגדרת דירת מגורים למס הרכישה

    1. הדירה משמשת למגורים  – אם גרים בדירה הנרכשת בפועל.
    2. הדירה מיועדת לשמש למגורים  – אם יש כוונה  מצד הקונים להשתמש בדירה למגורים (גם שכירות). כלומר, אם הדירה לא שמשה בפועל למגורים (שימשה נניח לקליניקה פרטית), היא עדיין תחשב ל-"דירת מגורים" אם מצהירים כך הקונים.
    3. דירה "על הנייר"  – אם ישנה התחייבות של הקבלן להשלים את בניית המבנה לצורך מגורים (כאשר מדובר בדירות "על הנייר").
    4. מבחנים מהפסיקה  – אנחנו עדים לאחרונה לניסיונות רשות המיסים לבחון גם את המצב התכנוני של הדירה לצורך הקביעה כי מדובר בדירת מגורים. עורך דין לנדל"ן יוכל לסייע לכם בכך, אם זה המצב.
    ככל שהתנאים מתקיימים נוכל לקרוא לדירה "דירת מגורים" ולעבור לחשוב מס הרכישה בהתאם להגדרה: יחידה או נוספת. בדרך כלל אין בעיה של הגדרת הנכס כ-דירת מגורים בהתאם להגדרות החוק  וניתן די בקלות להמשיך ולהשיג את הפטור המיוחל ממס הרכישה. עם זאת, מומלץ מאוד להתייעת עם עורך דין רכישת דירה טרם הרכישה כדי למנוע בעיות להמשך. אצלנו במשרד הייעוץ הראשוני ניתן ללא תשלום.

    ד. כמה דירות יש לקונים?

    לאחר שעורך הדין שלכם אכן בחן וראה שמדובר בדירת מגורים, יש לראות כמה דירות יש לרוכשים בשעה שהם קונים את הדירה החדשה. השאלה נראית טריוויאלית – הרי משפחה יודעת האם היא רוכשת דירת מגורים "יחידה" או דירת מגורים "נוספת". ובכן, לא בדיוק. החוק מלא בסייגים לאורם ניתן לראות בדירה הנרכשת דירה "יחידה" למרות שיש גם דירות נוספות (או חלקי דירות). ומנגד, ישנם מצבים בהם יש לאדם דירה ברשותו למרות שהוא לא מודע לכך. ככה זה במשפטים.

    לצורך פטור ממס רכישה, יש לבחון גם האם הקונים עומדים בהגדרה של דירת מגורים יחידה:

    תנאים לפטור ממס רכישה ומדרגות מס רכישה דירה יחידה/ראשונה

    • הקונים רוכשים דירת מגורים בהתאם להגרדתה בחוק.
    • הקונים הם תושבי ישראל.
    • הדירה מיועדת למגורים או משמשת למגורים (מבחן פסיקתי).
    • לקונים אין דירת מגורים על שמם ברגע הרכישה (בהתאם לדין)
    • למשפחה הקרובה אין דירה בבעלותה (בהתאם לדין)
    הקונים הם תושבי ישראל
    מובן לי

    עם זאת, ישנם מצבים בהם הקונים עדיין יחשבו כקונים דירה ראשונה/יחידה למרות שיש ברשותם נכס אחר. התנאים כולם מהווים הרחבה של הגדרת דירה יחידה שהייתה עד היום (תיקון 85 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), ומהווים הקלה משמעותית לקונים. 

    מצבים בולטים בהם יש לנו "יחידה" למרות שיש ברשותנו כבר דירה אחרת:

    • דירת מגורים שהושכרה בשכירות מוגנת לפני 1.1.1997 (כמעט ולא רלוונטי היום).
    • נכס אחר שאינו נחשב לדירת מגורים.
    • עד שליש (1/3) בעלות על דירה נוספת (או כמה שלישים כאלו).
    • חצי (1/2) בעלות על דירה נוספת (או כמה חצאים כאלו).
    • דירה שלמה שהתקבלה בירושה (בתנאים מסוימים, קשיחים יותר מהסעיף הקודם).
    כל המצבים למעלה (גם אם חלים ביחד) מזכים במס רכישה דירה "יחידה" ומקרבים אותנו צעד נוסף לקראת פטור ממס רכישה. מבולבלים? חשוב לזכור שעורך הדין שלכם הוא זה שאחראי על בחינת מס הרכישה שלכם ועל ייעוץ נכון לקראת קניית הדירה החדשה. רק וודאו שזה כלול בשכר הטרחה שלו.

    התא המשפחתי לעניין מס הרכישה

    איך הדירות בתוך המשפחה משפיעות על הפטור? חשוב לציין כי כל הדירות בבעלות המשפחה (בנת הזוג וילדים עד גיל 18)  נספרות ביחד. כלומר, אם לבנ/ת הזוג יש דירה בבעלותו, גם לרוכש הטרי (שחשב שאין לו דירה בבעלותו) יש דירה ולכן לא יכול לרכוש דירה "יחידה". מדובר כאמור בחזקה בלבד, ועורך הדין שלכם צריך לדעת לטעון אחרת בהתאם למקרה.

    כל המבחנים לעיל נועדו לענות על שתי שאלות:

    • האם הדירה הנרכשת היא "דירת מגורים" לעניין החוק?
    • האם מדובר בדירת מגורים יחידה או דירת מגורים נוספת?
    מדובר בדירה יחידה? מעולה, אפשר להמשיך לבחון פטור ממס רכישה. מדובר בדירה נוספת? אל דאגה, יש מה לעשות עם זה.
    דירה "יחידה"
    מס רכישה מופחת ופטור ממס רכישה
    דירה "נוספת"
    מס רכישה גבוה וללא פטור ממס רכישה

    אז איך מקבלים פטור ממס הרכישה? המשיכו לקרוא.

    פטור ממס רכישה מצריך בדיקה דקדקנית של עורך הדין שלכם

    2. מהו פטור ממס רכישה דירה? ​

    למען האמת, הפטור הנפוץ ממס הרכישה כלל אינו נקרא "פטור ממס רכישה" למרות שבפועל מדובר בפטור (תשלום של 0% מס רכישה). מדובר במדרגת המס הראשונה לחישוב מס רכישה לדירה יחידה. במס השבח למשל, (המס החל על מכירת דירה) תשלום מס שבח אפסי אכן נקרא פטור (למשל, פטור דירת מגורים מזכה יחידה למס השבח).

    אז מהו הפטור? – לרוב משמשים במונח זה כדי לתאר תשלום של 0% מס רכישה בהתאם למדרגות מס רכישה דירה "יחידה" כפי שתיארנו אותה עד כה במאמר. בהמשך נעסוק בהקלות נוספות.   

    א. מדרגות מס דירה יחידה

    מתוך רצון להקל על רוכשי דירה "יחידה" להבדיל מציבור הרוכשים להם כמה דירות, החוק מתייחס בנפרד לאלו הרוכשים דירה "יחידה". לכן, לצורך בדיקת פטור ממס רכישה כדירה "יחידה" נבדוק את התנאים:

    הגדרת דירת מגורים יחידה למס הרכישה

    • הרוכשים הם תושבי ישראל.
    • הנכס הנרכש נחשב לדירת מגורים לעניין מס הרכישה.
    • לתא המשפחתי (כולל ילדים עד גיל 18) אין דירה נוספת, בהתאם להגדרה בחוק ולחריגים.
    • ניתן בצורה חלקית בלבד להחזיק "חלקי דירות" (כפי שפירטנו).
    הקונים הם תושבי ישראל
    מובן לי

    מדרגות מס רכישה דירה "יחידה" (מעודכן לשנת 2022-2023)

    1. 0% מס רכישה עד לסכום דירה של 1,978,745 ₪ בקירוב – פטור ממס רכישה.
    2. על חלק השווי העולה על 1,978,745 ₪ ועד 2,347,040 ₪ – 3.5%.
    3. על חלק השווי העולה על 2,347,040 ₪ ועד 6,055,070 ₪ – 5%.
    4. על חלק השווי העולה על 6,055,070 ₪ ועד 20,183,565 ₪ – 8%.
    5. על חלק השווי העולה על 20,183,565 ₪ – 10%.
    מספר מדרגה מסכום (שקלים) עד סכום (שקלים) אחוז מס רכישה (%)
    1
    1,978,745- פטור ממס רכישה דירה
    2
    1,978,745
    2,347,040
    3.5
    3
    2,347,040
    6,055,070
    5
    4
    6,055,070
    20,183,565
    8
    5
    20,183,565
    -
    10

    לדוגמה (חישוב נכון לשנת 2024): אם משפחה מאשדוד רכשה דירה ראשונה, 5 חדרים, בשווי של 1,600,000 ₪ אשר עונה להגדרת דירת מגורים יחידה ללא זכויות בנייה נוספות, המשפחה תקבל פטור מלא. כלומר: לא תשלם מס רכישה. אם מחיר הדירה היה עולה על סכום המדרגה הראשונה הרי שהקונים היו משלמים מס רכישה רק על ההפרש.

    תקרת.פטור.מס.רכישה

    המונח פטור ממס רכישה כלל אינו פטור, אלא מדרגת התשלום הראשונה של מס הרכישה

    ב. מדרגות מס דירה נוספת ​

    להבדיל אלפי הבדלות, לקונים דירה "נוספת" בהתאם להגדרה ישנם מדרגות מס גבוהות משמעותית ובהן אין פטור מס רכישה. רשמנו מאמר נפרד שמפרט את חישוב מס הרכישה בדירה שניה – צעד אחר צעד. כדאי לקרוא!

    מדרגות מס רכישה דירה "נוספת" (מעודכן לשנת 2023-2024)

    1. 8% מס רכישה על כל סכום עד 6,055,070 ₪.
    2. 10% מס רכישה על כל סכום שמעל 6,055,070 ₪.
    מספר מדרגה מסכום (שקלים) עד סכום (שקלים) אחוז מס רכישה (%)
    1
    מהשקל הראשון
    6,055,070
    8
    2
    6,055,070
    -
    10

    כך למשל (חישוב נכון לשנת 2023): אותה דירת 5 חדרים מאשדוד בשווי של 1,600,000 ₪ שהיא דירה נוספת תעלה למשפחה עוד כ-128,000 מס רכישה, להבדיל מדירה יחידה בה המשפחה קיבלה כאמור פטור מלא ברכישה. 

    לא אוהבים להתעסק עם אחוזים? צירפנו בהמשך מחשבון.

    ג. מחשבון מס רכישה דירה יחידה לשירותכם ​

    עומדים בהגדרת התנאים לדירה "יחידה"? מעולה. צירפנו לכם מחשבון לחישוב מס רכישה דירה "יחידה" ללא זכויות בניה נוספות שמתחיל כאמור במדרגת 0% מס רכישה – פטור ממס רכישה.

    למחשבון מס רכישה דירה "יחידה" להתאמת פטור ממס רכישה.

    ד. מחשבון מס רכישה דירה נוספת לשירותכם ​

    לא עומדים בתנאים לדירה יחידה? זה אינו סוף סיפור!

    עורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין יכול לתכנן מס ולבצע פעולות משפטיות "יצירתיות" טרם  רכישת הדירה, וזאת כדי להפחית משמעותית את מס הרכישה על הדירה החדשה. בהמשך נפרט על חלק מהפעולות הללו.

    למחשבון חישוב מס רכישה דירה "נוספת" ללא זכויות בניה נוספות.

    צירפנו באתר מחשבון מס רכישה דירה ראשונה, שכאמור מתחיל בפטור ממס רכישה

    3. איך משיגים פטור ממס רכישה?

    בשלב תכנון המס (טרם החתימה על חוזה המכר) עורך הדין שלכם יתאים מסלול מס אופטימלי למצבכם. יש לוודא מבעוד מועד שעורך הדין מתמחה גם במיסוי מקרקעין (ויודע מה הוא עושה) וכן שענייני מיסוי מקרקעין כלולים בשכר הטרחה של עורך הדין  (ברוב הפעמים זה אינו המצב – רשמנו על כך במאמר שלנו על שכר טרחת עורך דין ברכישת דירה). אם הגעתם מספיק זמן מראש  ישנם מספר פעולות שניתן לבצע כדי להפחית מיסים ולהשיג פטור ממס רכישה.

    איך משיגים פטור ממס רכישה? קראו בהמשך.

    א. ייעוץ מס רכישה לקראת קניית הדירה

    בכל האמור ניתן להבין שהגדרת דירה "יחידה" או דירה "נוספת" יש השפעה ישירה על גובה מס הרכישה ברכישת הדירה, וכן בהשגת פטור ממס הרכישה. אם כן, להגדרה הנכונה יש חשיבות ראשונה במעלה  לצורך הפחתת מס הרכישה,  ויש לבחון זאת כחלק אינטגרלי מהליך רכישת הדירה כדי להפחית לכם מיסים. רשמנו מדריכים נוספים בהם תכנון מס הרכישה הוא חלק משמעותי בקניית הדירה:

    הזהרו ממקרים של דיווח שגוי!

    במקרה שייצגנו בו לאחרונה, ייצגנו מוכר דירת מגורים ברעננה. המוכר רכש את דירת המגורים היחידה שלו לפני 5 שנים בסכום של 1,700,000 ₪. התבקשנו לברר מה מס הרכישה ששילם הלקוח לפני 5 שנים כדי לבחון את מס השבח במכירה (ממנו מקזזים את מס הרכישה). מסתבר כי עורך הדין הקודם "שכח" שמגיע ללקוח שלו פטור ממס רכישה וחישב במקום זאת את מדרגות המס בהתאם לדירה "נוספת". הלקוח שילם 136,000 ₪ מס רכישה כאשר בפועל לא היה צריך לשלם דבר. הלקוח בזמנו לא ידע מה זה מס רכישה וסמך בעיניים עצומות על חבר מהמילואים שיעביר לו את הדירה.

    לצערנו, נתקלנו פעמים רבות בעורכי דין שמעדיפים שלא "להתעסק" בעינייני המס ברכישת דירה, והם לא מספקים שירות תכנון מס ברכישת הדירה. משרדים אלו יחייבו את הלקוחות לעשות שימוש ביועץ מס חיצוני (מס שיוסיף עלויות כמובן) או לחלופין, כלל לא יתכננו מס מקדים וייתנו ללקוחותיהם לשלם מס מקסימלי. במשרד שלנו שירות ייעוץ מס יצירתי ניתן בחינם במסגרת שכר הטרחה לרכישת הדירה – הכול כדי להשאיר לכם עוד כסף לרהיטים.

    ב. העברת דירה במתנה לקרוב

    ככל והרוכשים קונים את דירתם הראשונה או אינם מחזיקים דירה כאשר קונים את הנוכחית או כאשר הם משפרי דיור (כלומר, קונים דירה חדשה ומתכוונים למכור את הישנה לאחר מכן) אין צורך בפעולות משפטיות מיוחדות  וככל הנראה הקונים יזכו במדרגות מס דירה "יחידה" ובפטור ממס רכישה בקניית הדירה החדשה. המצב מורכב יותר כאשר זה אינו המקרה.

    במשרד שלנו אנחנו מייעצים לעיתים על העברת דירה במתנה (ללא תמורה) לקרוב. כאשר התנאים מאפשרים זו דרך נפוצה (אבל בהחלט לא היחידה) לתכנון מס מפחית מיסים. בזכות העברת דירה ללא תמורה הרוכשים יכולים לעבור ממסלול דירה "נוספת" למסלול דירה "יחידה", ובכך לחסוך משמעותית במס הרכישה.

     עם זאת, חשוב לציין כי יש חסרונות רבים בדרך זו וכן "תקופת צינון" במכירת הדירה שהועברה במתנה. רשמנו מאמר נפרד על העברת דירה במתנה כפעולה משפטית אפשרית להפחתת מיסים וכדאי לקרוא.

    פטור ממס רכישה יכול להתקבל באמצעות העברה במתנה

    פטור ממס רכישה והעברת דירה במתנה ​

    חשוב לזכור כי מדובר בעסקה לכל דבר ועניין מבחינת טרחת עורך הדין, ופעולה כזו תדרוש:
    • זמן רב.
    • הסכם מקבל מתנה.
    • הסכם נותן מתנה.
    • העברת בעלות.
    • תשלומי מס (או פטורים מהם).
    • חוזה שימוש (במידת הצורך).
    • רישום הערת אזהרה (במידת הצורך).
    • מסמכים נוספים.
    לכן עורכי דין רבים (כמעט כולם) ידרשו תשלום שכר טרחה על פעולות אלו כמו כל עסקת מקרקעין, דבר שעשוי לגרום לכך שתכנון המס יהיה לא משתלםבמשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה העברת דירה במתנה ופעולות מקדימות אחרות לצמצום מס מוענקות בחינם לקוני דירות במסגרת שכר הטרחה לרכישת הדירה.

    ג. פטורים והקלות נוספות

    במאמר הצגנו את שני המסלולים הנפוצים לחישוב מס הרכישה, וזאת כדי להדגיש את הפטור הנפוץ ביותר ממס הרכישה. עם זאת, ישנם הקלות ופטורים נוספים ממס הרכישה, ועורך הדין מומלץ לקניית דירה ידע להתאים הקלה לרוכשים העומדים מולו. בין השאר ישנם הקלות מיוחדות לקבוצות הבאות:

    • נכים וילדים עם נכות
    • עולים חדשים
    • עיוורים וליקויי ראיה
    • ניצולי שואה
    • נכי עבודה
    • נכי צה"ל
    • נפגעי תאונות דרכים
    • הנחות נוספות בהתאם למקרה

    עורך דין מומלץ ופטור ממס רכישה

    יש פטור ממס רכישה בהתאם למקרה שלכם, ושווה לבדוק את זה
    התאמת הפטור כאמור תעשה במועד תכנון המס על ידי עורך הדין ולכן חשוב לפנות לעורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין ומכיר את הפטורים והדרישות הצמודות אליהן. זה מה שאנחנו עושים כאן במשרד שלנו.

    ד. המשך הליך רכישת הדירה

    לאחר שפעלנו נכון וקיבלנו פטור ממס רכישה המשך הליך רכישת הדירה ממשיך בחתימה על חוזה רכישת דירה והעברת התשלומים למוכרים בהתאם ללוח התשלומים שנקבע בחוזה. יש לוודא מראש שלוח התשלומים מתאים לקונים מבחינת פריסת התשלומים  (ולוודא שעורך הדין לא יעשה "העתק הדבק" מהחוזה הקודם) וכן שכספם של הקונים מקבל בטחונות מתאימים מהמוכרים.

    פטור ממס רכישה ממשיך את הליך הרכישה הרגיל בסופו נחתום על פטוקול העברת דירה
    מזל טוב! – לאחר התשלום האחרון וכניסת הקונים לדירה החדשה נקבל לידנו את כל מסמכי העברת הבעלות לדירה ועורך הדין ירשום את הדירה על שם הקונים. יש לקבל מעורך הדין נסח טאבו המאשר כי הדירה רשומה על שם הקונים החדשים (דרשו זאת!). במעמד זה כדאי לשלוח לעורך הדין מכתב תודה עם זר פרחים או בקבוק טוב  🙂
    סיכום: יש להפעיל יצירתיות כאשר מדובר במס הרכישה. עם יצירתיות ועורך דין מעולה נשיג פטור ממס רכישה

    4. סיכום – פטור ממס רכישה ​

    במאמר הצגנו שני מסלולי חישוב נפוצים – מדרגות מס רכישה דירה "נוספת" שאינו כולל פטור ממס רכישה, ומדרגות מס רכישה דירה "יחידה" הכולל פטור ממס רכישה. תכנון מס נכון ויצירתי על ידי עורך דין מיסוי מקרקעין מאפשר מעבר בין המסלולים ובסופו של יום עשוי להצדיק את הפטור הנכסף. בנוסף לאלו, ישנם פטורים והקלות מיוחדים, ועורך דין מומלץ לעסקאות רכישת דירה יודע לגרום ללקוחותיו לשלם מס מינימלי (רק וודאו שזה חלק משכר הטרחה שלו).

    תכנון מס לצורך קבלת פטור ממס רכישה הוא חלק משלבי רכישת הדירה במשרד שלנו ואחריו נתאים את חוזה הרכישה ואת לוח התשלומים  המלווה אותו בצורה אישית ללקוח. שירות זה נעשה על ידי שיחה אישית שמטרתה היא הפחתת מס הרכישה וקבלת פטור ממס רכישה. המשרד מאור משרד עורכי דין – בית ומשפחה מעסיק לשורותיו רק עורכי דין בעלי השכלה כלכלית משמעותית (בנוסף לרישיון עריכת דין, ואנחנו מתחילים כל הליך רכישת דירה בגיבוש אסטרטגיית מיסים מנצחת כדי להגן על הנכסים שלכם. השירות ניתן בחינם כחלק משכר הטרחה להסכם רכישת דירת המגורים. אנו מציעים מגוון דרכי התקשרות ופריסה נוחה של שכר הטרחה.

    לדף יצירת קשר (או לוואטסאפ ).

    ייתרונות המשרד שלנו אל מול המתחרים. מאור משרד עורכי דין בית ומשפחה.